In de Kinderboekenweek 2018 staan kinderboeken over vriendschap centraal. In dit blog vind je een aantal creatieve opdrachten die passen bij de hogere orde denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom. Eerst wat achtergrond over deze taxonomie:

Taxonomie van Bloom

Volgens de taxonomie van Bloom behoren de denkvaardigheden analyseren, evalueren en creëren tot een hogere orde dan onthouden, begrijpen en toepassen. Deze hogere orde denkvaardigheden kun je aanspreken door een ander type vragen aan leerlingen te stellen dan doorgaans gebeurt in de lesmethodes.

Hoogbegaafde leerlingen denken over het algemeen van nature al vanuit de hogere orde denkvaardigheden. Ze analyseren wat ze horen, evalueren of een besluit wel rechtvaardig is en creëren de meest fantastische uitvindingen voor de mensheid.

Het is belangrijk om deze denkvaardigheid regelmatig aan te spreken, zo ontwikkelen ze hun talent. Het gaat ze makkelijk af, het geeft ze voldoening en het zorgt voor training. Ze worden er beter in!

Vandaar een aantal opdrachten die de hogere orde denkvaardigheden aanspreken met als thema Vriendschap.

10 opdrachten over vriendschap

Het concept vriendschap

Opdracht 1 Denk na over de vraag: Wat is vriendschap volgens jou?

Woorden als vrienden, vriendschap en vriendelijk zijn bij iedereen wel bekend. Maar als we erover praten is het goed mogelijk dat we bij deze woorden niet hetzelfde denken. We hebben een andere invulling aan deze concepten gegeven.

Het kan erg interessant zijn om hier over in gesprek te gaan met elkaar. Niet om elkaar te overtuigen, maar om de verschillen en overeenkomsten op te merken. Deze bepalen namelijk hoe wij tegen onze eigen vrienden aankijken.

Vervolgvragen kunnen zijn:

  • Bestaat de perfecte vriend?
  • Wat zijn de drie beste vriendschapskwaliteiten?
  • Wat zijn jouw eigen vriendschapskwaliteiten?
  • Hebben vrienden wel eens ruzie? Hoe gaat dat dan?
  • Praat jij als een vriend tegen jezelf (in je gedachten)?

Opdracht 2 Zoek verschillende definities op van het woord vriendschap. Wat vind je van de resultaten? Met welke ben je het eens? Of zou je liever je eigen definitie samenstellen/verzinnen?

Familie

Het begrip familie heeft raakvlakken met vriendschap. In onze samenleving hoor je nog wel eens de uitspraak: Het blijft toch je familie. Met het idee dat familie voor altijd is en zonder voorwaarden. Ook de volwassenen vinden dit begrip ingewikkeld. In de kerstperiode lees en hoor je van alles over het wel of niet samen vieren van de feestdagen. Daarom de volgende denk-opdrachten.

Opdracht 3 Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen vrienden en familie?

Opdracht 4 Zijn je familieleden automatisch ook je vrienden?

Opdracht 5 Wat kun je doen als je familieleden jouw vriend(en) niet oké vinden?

Gamification

Gamification wil zeggen dat je gamedenken en gametechnieken gebruikt in de gewone wereld. Door spelelementen te gebruiken kun je mensen motiveren om opdrachten uit te voeren. En eerlijk gezegd, het is gewoon leuk! Daarom wat opdrachten om de leerlingen vanuit dit principe te laten denken.

Denk bij spelelementen aan: levels, achievements, punten, samenwerken, progress bar (inzicht geven in de  vooruitgang), winnen-verliezen, snelle feedback

Opdracht 6 Verzin een spel waarmee jij een vriend zou kunnen selecteren. Het moet in de klas gespeeld kunnen worden. En je wilt natuurlijk dat belangrijke vriendschapskwaliteiten getest worden!

Opdracht 7 Ontwikkel een spel voor 2 personen en die je met een goede vriend zou willen spelen.

Opdracht 8 Maak een spel waarbij mensen leren hoe je een goede vriend kunt zijn. Denk erom: bij de start zijn de deelnemers nog echte egocentrische, akelige, nare pestkoppen!

Opzoek naar Vriendschap

Het niet hebben van een goede vriend kan een groot gemis zijn. Iemand in de buurt hebben waar je je prettig bij voelt en waarmee je lol kunt maken is iets waar mensen actief naar op zoek kunnen zijn. Maar doen dieren dat bijvoorbeeld ook? En stel je voor dat een boom dit zou doen…

Opdracht 9 Schrijf een contactadvertentie waarin jij/een haai/een boom/een fiets/een springtouw/een mier/een knuffel op zoek is naar een vriend.

Opdracht 10 Bedenk wat een boom zou kunnen doen om een vriend te vinden.

Heb je nog aanvullende ideeën over vriendschap?

Dat waren ze. We hopen dat jullie een leuke kinderboekenweek tegemoet gaan en we horen het graag als je met onze opdrachten aan de slag gaat.
Heb je nog andere leuke opdrachten/activiteiten/vragen/ideeën voor in de klas? Super als je ze wilt delen in een reactie onder dit blog!

Hier nog eentje uit de verwonderingskaartjes van Merel:

© Copyright
Onze artikelen en video’s worden gemaakt om te delen. Maar. De artikelen en video’s mogen niet gekopieerd en gedeeld worden zonder bronvermelding. Wij hopen met onze gratis informatie én verwijzing naar onze dienstverlening bekend te worden op alle scholen van Nederland. Hiermee bereiken we mensen in het onderwijs die mogelijk gebruik maken van onze dienstverlening. Dit is goed voor alle (hoog)begaafde leerlingen die nog géén passend onderwijs ontvangen. Daar doen we het voor!

Wil je het artikel of een video (gedeeltelijk) kopiëren en delen?
Vermeld dan altijd de volgende gegevens:

URL (website link) van het originele artikel of video
Auteur: Sonja Morbé (www.wijssein.nl)
of Merel Sprong (www.onderwijsmetstijl.nl)
Website : www.specialisthoogbegaafdheid.nl

Heel fijn als je de informatie deelt!