Ben jij ook op zoek naar lestips voor kleuters die een ontwikkelingsvoorsprong hebben?
Je kunt al best wat lesmaterialen vinden op internet, maar dit heb je echt niet direct nodig. Ik heb hier een paar aandachtspunten uitgewerkt waarmee je al een fijne sfeer in de groep creëert waardoor er een beter passend aanbod ontstaat..

Tips voor extra aanbod aan kleuters (zorg naar de bovenkant)

1 Haal als aller- aller- allereerste informatie bij de leerling(en) op.

We zijn geneigd als leerkracht om al veel uit te denken en in te vullen. Laat je eens verrassen door de gedachten en interesses van de kinderen.

Bied daarom nieuwe thema’s of onderwerpen zeer breed aan. Ga in gesprek met deze leerlingen en verken het onderwerp. Stel open vragen en let op je eigen houding hierbij.

Jouw houding als leerkracht: nieuwsgierig, vol verwondering, zonder voor uitgedacht plan.

Want denk erom, je doel is informatie ophalen bij de leerling(en) en dus niet om informatie brengen.

 

2 Bied een vervolgactiviteit aan die aansluit.

Nu je weet waar de interesse van de leerling(en) liggen, neem je de volgende stap. Je kiest vervolgactiviteiten en je weet nu al dat deze aansluiten bij de interesse, handig!
En helemaal leuk: bied een probleem aan. Ja, een probleem.

Zo heb ik eens meegespeeld in de huishoek en het probleem dat ‘ontstond’ was dat er te weinig friet (van plastic J) was voor alle bezoekers van het verjaardagsfeest. En problemen vragen om een oplossing. En oplossingen doen een beroep op de creativiteit van de kinderen.

Wat ze bedachten:

  • Friet gaan kopen
  • Friet kleien
  • Iets anders eten
  • Friet knippen
  • Friet tekenen

Uiteindelijk zaten we met een clubje friet te knippen uit geel papier en ontstonden er vragen als:

  • Moeten ze allemaal even groot en hoe doe je dat dan? (rekenen)
  • Hoeveel friet moet er zijn per persoon? (rekenen)
  • Hoe houd je een schaar goed vast? (motoriek)
  • Wat is gezond en ongezond eten? (gezondheid)
  • Hoe kun je friet nog meer noemen? (taal/woordenschat)

3 Denk eens aan hogere orde vragen/opdrachten

Het boek ‘Bloomen met kleuters’ is echt een aanrader als je wilt leren zelf makkelijk verrijking te verzinnen bij allerlei thema’s en bij verschillende hoeken & activiteiten (denk aan de bouwhoek of de gymles) Op internet zijn hier ook al een hoop voorbeelden bij te vinden.

 

4 Kijk ook bij bestaande lessen voor hogere groepen.

Het is prima om al bestaande lessen aan te bieden. Je kunt hierbij ook denken aan lessen van hogere groepen die hetzelfde thema behandelen. Bedenk wel dat je niet altijd te maken hebt met kleuters die interesse hebben voor lezen en dit misschien nog niet kunnen.

Daarnaast bestaan er ook werkboekjes/bladen voor kleuters. Onderzoek hierbij wel of je te maken hebt met een leerling die er al interesse voor heeft om aan een tafeltje te gaan werken, en of jij tijd hebt voor de instructie. Want als het werk echt een leeruitdaging is, vraagt dit jouw aandacht als begeleider!

 

5 Blijf in de buurt en in gesprek

Blijf steeds observeren en in gesprek met de kinderen om te zien of de interesse er nog is bij de ze. Want ja, deze kinderen kunnen makkelijk leren. Maar dat betekent echt niet dat ze alles leuk vinden! Blijf dus monitoren of je aanbod aankomt en of je eventueel ergens mee moet helpen / iets voor moet doen.

 

Zoek ook even dit materiaal op, echt aanraders!
Kleuterlab
Bloomen met kleuters
Kleuters die net iets meer kunnen

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!