In de kinderboekenweek 2019 staan kinderboeken over reizen centraal. Het moto van dit jaar is: Reis Mee. In dit blog vind je een aantal creatieve opdrachten die passen bij de hogere orde denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom. Eerst wat achtergrond over deze taxonomie:

Taxonomie van Bloom

Volgens de taxonomie van Bloom behoren de denkvaardigheden analyseren, evalueren en creëren tot een hogere orde dan onthouden, begrijpen en toepassen. Deze hogere orde denkvaardigheden kun je aanspreken door een ander type vragen aan leerlingen te stellen dan doorgaans gebeurt in de lesmethodes.

Hoogbegaafde leerlingen denken over het algemeen van nature al vanuit de hogere orde denkvaardigheden. Ze analyseren wat ze horen, evalueren of een besluit wel rechtvaardig is en creëren de meest fantastische uitvindingen voor de mensheid.

Het is belangrijk om deze denkvaardigheid regelmatig aan te spreken, zo ontwikkelen ze hun talent. Het gaat ze makkelijk af, het geeft ze voldoening en het zorgt voor training. Ze worden er beter in!

Vandaar een aantal opdrachten die de hogere orde denkvaardigheden aanspreken met als thema Reis mee.

12 opdrachten over Reizen en Bestemmingen

Waarom reizen?

Opdracht 1 Denk na over de vraag: Waarom reizen mensen?

Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom mensen reizen. Om op vakantie te gaan of voor hun werk. Maar telt het bezoek aan de supermarkt ook mee? En op vakantie gaan, waarom doen mensen dat dan eigenlijk?

Het kan erg interessant zijn om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Aanvullend kun je meningen uitwisselen over het reisgedrag van mensen, verschillende voertuigen en bestemmingen. Diep het thema goed uit, hierdoor vinden jullie vast ook weer nieuwe inspiratie.

De volgende open vragen zijn te gebruiken:

  • Bestaat het perfecte reisvoertuig?
  • Is er een ideale bestemming?
  • Welke emoties kunnen bij reizen horen?
  • Is reizen belangrijk voor mensen?
  • Hadden ze vroeger andere redenen om te reizen dan tegenwoordig?

Opdracht 2 Welke reissoorten bestaan er allemaal? Maak een zo lang mogelijke lijst met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan surfkamp, of reizen naar archeologische opgravingen.

Opdracht 3 Welke soorten reisgezelschappen bestaan? Er maak ook hier een lijst van. Denk aan het hele hockeyteam of alle mensen die op huisnummer 8 wonen.

Opdracht 4 Nu heb je twee lijsten (reissoorten en gezelschappen), die je kunt combineren. Welke verrassende reizen komen eruit? Bijvoorbeeld: op survivalkamp met je buren.

Undercover reizen

Niet iedereen houdt ervan als hij herkend en gezien wordt. Spionnen nemen meestal een andere identiteit aan en de koning reist liever onder wat meer privéomstandigheden. Hoe pak je het reizen aan als je liever niet gezien wordt?

Opdracht 5 Hoe zou je ongezien van jouw school naar Parijs kunnen reizen? Waar moet de reis aan voldoen?

Opdracht 6 Welke voertuigen zijn volgens jou geschikt voor reizen in het geheim? Waarom?

Opdracht 7 Ontwerp een undercover voertuig voor een spion.

Reisverhalen

Het reizen zelf is soms een hele belevenis, vandaar dat mensen verhalen zijn gaan vertellen en schrijven over dit thema. Niet alleen in boeken, maar ook op internet vind je veel voorbeelden. Daarnaast hebben mensen in verhalen soms de meest bijzondere vervoersmiddelen.

Opdracht 8 Wat zou Abel Tasman op zijn ansichtkaart naar huis schrijven? Verzin ook een bericht namens Karel V, Erasmus, Aletta Jacobs en/of Anne Frank.

Opdracht 9 Er bestaan veel reisblogs, google maar eens. Stel nu dat jij een persoonlijk reisblog gaat bijhouden dat gesponsord wordt door een reisorganisatie. Welke tien blogartikelen zou je dan als eerste willen publiceren?

Opdracht 10 In verhalen kom je de meest vreemde vervoersmiddelen tegen: vliegende tapijten, gevleugelde paarden, bezemstelen en een rijdende badkuip. Verzamel er nog meer en ontwerp er daarnaast ééntje zelf.

Voertuigen

Bij reizen kun je niet om het thema voertuigen heen. Natuurlijk kunnen we lopen, maar de fiets en de auto worden vaker gebruikt om op een bestemming te komen.

Opdracht 11 Wat heeft nu geen stuur, maar kun je er een geven? Wat gebeurt er als je aan dat stuur draait? Bijvoorbeeld: ik geef mijn pannenkoekenplant een stuur waardoor ik zijn vorm en grootte aan mijn vensterbank kan aanpassen.

Opdracht 12 Een ijscokar, bezemwagen en een DJ-bus zijn allemaal voorbeelden van manieren om geld te verdienen met behulp van een voertuig. Bedenk een nieuw voertuig of een nieuwe dienst om geld mee te verdienen.

Heb je nog aanvullende ideeën over reizen?

Dat waren ze. De lesideeën bij het thema Reis Mee.
We hopen dat jullie een leuke kinderboekenweek tegemoet gaan en we horen het graag als je met onze opdrachten aan de slag gaat.
Heb je nog andere leuke opdrachten/activiteiten/vragen/ideeën voor in de klas? Super als je ze wilt delen in een reactie onder dit blog!

© Copyright

Onze artikelen en video's worden gemaakt om te delen. Maar. De artikelen en video's mogen niet gekopieerd en gedeeld worden zonder bronvermelding. Download en deel het PDF met bronvermelding. Het staat hieronder voor je klaar* 🙂

*voor blogs die geschreven zijn vanaf 11 maart 2019

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. En we delen elke 2 weken gratis informatie en blogs. Wil je niks missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Heel fijn als je de informatie deelt!