Een van de deelnemers in onze opleiding heeft ons een vraag gesteld over onderpresteren en motivatie. Dit zijn de vragen:

Vraag A

‘Een vraag die ik heb rondom dit thema (saaie dingen doen, motivatie) is hoe maak je leerkrachten duidelijk dat een leerling veel zaken als saai (niet uitdagend) ervaart, terwijl de resultaten doen vermoeden, dat het niveau juist te hoog is. De motivatie is ver te zoeken, vooral ook, omdat de succesmomenten maar niet komen.’

Vraag B

‘Een van de dingen is dat ik bij onze hoogbegaafde leerlingen regelmatig tegenkom dat hun motivatie voor school en schoolse taken weg is. Dit is vaak al een tijd zo. Hoe kan ik hun motivatie weer prikkelen om dingen voor school, zoals het nu is georganiseerd, weer positief op te kunnen pakken. Ik merk ook dat de HB leerlingen moeite hebben met automatiseren en met droge leerstof, woordjes stampen verhoogt hun enthousiasme niet, maar het zijn wel dingen die moeten gebeuren. Is er een speciale aanpak die er voor zorgt dat hun motivatie dan niet verder afneemt?’

Laten we proberen een antwoord te geven op deze vragen. Dit wil ik doen met:

  1. een een video voor vraag A.
  2. en met tekst, namelijk een vervolg-blog, voor vraag B.

De video kun je laten zien aan elke leerkracht, zodat je een helder antwoord hebt op vraag A. 

Waarom vragen

De video gaat uitleg geven aan een aantal ‘waarom’ vragen namelijk:

  1. waarom hoogbegaafde leerlingen een taak op laag uitdagingsniveau slecht maakt (slechte resultaten)
  2. waarom hoogbegaafde leerlingen geen motivatie voelen (en wel demotivatie voelen)
  3. waarom je als leerkracht / docent denkt dat je het uitdagingsniveau niet omhoog moet brengen
  4. waarom hoogbegaafde leerlingen (onbewust) het uitdagingsniveau ook niet omhoog willen brengen
  5. waarom je het uitdagingsniveau wél omhoog moet brengen 

Csikszentmihalyi

Ieder mens raakt gemotiveerd van prettige gevoelens. Ieder mens raakt gedemotiveerd van (langdurig) onprettige gevoelens zonder uitzicht op voldoening. Dit geldt dus ook voor hoogbegaafde leerlingen.

Mihaly Csikszentmihalyi is een Amerikaans/Hongaars psycholoog, bekendste voorvechter van het Flow begrip en een van de voortrekkers van de positieve psychologie beweging. Flow refereert aan een mentale toestand, waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert (bron: Wikipedia). 

Mihaly heeft daar ook een mooi plaatje voor gemaakt. Dit plaatje wil ik gebruiken om het proces van motivatie naar demotivatie in beeld te brengen. Hierbij geef ik expliciet aan dat dit mijn eigen interpretatie is: ik geef dus niet de uitleg van Mihaly weer. Mijn gedachten bij dit plaatje zijn op een zondagochtend in 2015 ontstaan en we vertellen hier ook over in de opleiding of tijdens studiedagen.

Bekijk de video (14 minuten) en geef ons een reactie wat je ervan vindt.

PS. Als je het vervolg op deze video niet wil missen (en het antwoord op vraag B) schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Video onderpresteren en motivatie

Heel fijn als je de informatie deelt!