Als je geen hulp nodig hebt, dan vraag je het niet. Stel dat dit jaren lang het geval is en er komt plots een moment dat je niet verder komt, dat je vastloopt, wat doen je dan?

Jij en ik weten al (uit ervaring of alleen uit de theorie J) dat om hulp vragen op zo’n moment een prima optie is.

Maar wat zie je hoogbegaafde leerlingen doen?

Precies, allesbehalve…

Een voorbeeld:

Hij loopt vast en verzint van alles om verder te kunnen,
behalve het meest voor de hand liggende

Lenny uit groep 4 is bezig met een puzzel.

Het is een puzzel waarbij op de achterkant van de stukjes een som staat. Deze stukjes moeten op de juiste plek op de placemat die voor hem op tafel ligt worden gelegd. Op de placemat staan de contouren van de stukjes getekend en in elk vakje staat een getal. Dit zijn de antwoorden van de sommen op de losse puzzelstukjes.

Heb je een beeld?

Kort gezegd:

Lenny is de puzzel aan het maken door de sommen op te lossen.

Weet hij het antwoord, dan weet hij waar het stukje moet liggen.
weet hij het antwoord niet, dan heeft hij geen idee wat hij moet doen.

En dat is wat er op dit moment aan de hand is.

Hij heeft een stukje in zijn hand en draait het rond. Dit duurt al even en ik besluit even bij hem te gaan zitten.

‘Hoe gaat het hier?’ vraag ik opgewekt.

‘Goed hoor,’ is zijn antwoord terwijl hij de andere stukjes bekijkt maar niks onderneemt.

‘Ben je nu met dit stukje bezig?’ Ik wijs op het stukje in zijn hand.

‘Ja,’ zegt hij.

‘Weet je het antwoord al of ben je nog aan het rekenen?’ vraag ik door.

‘Ik weet deze niet, deze lukt niet,’ vertelt Lenny dan.

 

‘Want kun je dan doen?’ vraag ik

Nu kijkt hij even op en kijkt dan de klas in. Hij blijf stil met een nadenkende blik.

‘Ik zou een rekenrekje kunnen gebruiken.’

‘Ja, dat kan.’

‘Maar die gebruikt groep 3 nu.’

‘Tja, dat is inderdaad zo. Bedenk nog maar eens wat dingen die je nu kunt doen om verder te komen.

Lenny denkt even na.

‘Ik kan een machine uitvinden die alle antwoorden uitrekent en die aan mij vertelt.’

Die had ik niet verwacht. Heel creatief natuurlijk. Ik besluit om nog maar even niet over het bestaan van rekenmachientjes te beginnen.

‘Wat een leuk idee, en wat kan er nog meer?’ vraag ik.

‘Ik kan deze voor het laatst bewaren, want dan blijft er maar één plek over! Ja, dat doe ik.’

Hij legt het stukje weg. Het raakt mij dat hij niet bedenkt om hulp te vragen. Niet dat hij dat altijd moet doen, maar dat hij niet eens op die optie komt.

Hulp vragen moet hij nog leren

Terwijl Lenny al verder wil met zijn puzzel, praat ik nog even verder.

‘Lieve Lenny, wat kan jij toch veel oplossingen bedenken,’ begin ik tegen hem.

Hij kijkt even naar mij.

‘Mag ik je nog een manier met je delen die heel fijn kan zijn?’

Hij knikt.

‘Als je ergens niet uitkomt, ergens mee vastloopt, mag je altijd mijn hulp vragen.

Je mag vragen: “Wil je mij helpen?” Kun jij dat ook?’

‘Ja juf, dat kan ik ook. Wil je dat nu ook?’

‘Tuurlijk! Zal ik je laten zien welke strategie je kunt toepassen om de som op te lossen?’

‘Oké’

© Copyright
Onze artikelen en video’s worden gemaakt om te delen. Maar. De artikelen en video’s mogen niet gekopieerd en gedeeld worden zonder bronvermelding. Wij hopen met onze gratis informatie én verwijzing naar onze dienstverlening bekend te worden op alle scholen van Nederland. Hiermee bereiken we mensen in het onderwijs die mogelijk gebruik maken van onze dienstverlening. Dit is goed voor alle (hoog)begaafde leerlingen die nog géén passend onderwijs ontvangen. Daar doen we het voor!

Wil je het artikel of een video (gedeeltelijk) kopiëren en delen?
Vermeld dan altijd de volgende gegevens:

URL (website link) van het originele artikel of video
Auteur: Sonja Morbé (www.wijssein.nl)
of Merel Sprong (www.onderwijsmetstijl.nl)
Website : www.specialisthoogbegaafdheid.nl

Heel fijn als je de informatie deelt!