Hogere orde denkvragen bij de kinderboekenweek van 2017

Volgens de taxonomie van Bloom behoren de denkvaardigheden analyseren, evalueren en creëren tot een hogere orde dan onthouden, begrijpen en toepassen. Deze hogere orde denkvaardigheden kun je aanspreken door een ander type vragen te stellen aan leerlingen dan doorgaans gebeurt in de lesmethodes.

Hoogbegaafde leerlingen denken over het algemeen van nature vanuit de hogere orde denkvaardigheden. Ze analyseren wat ze horen, evalueren of de besluiten wel rechtvaardig zijn en creëren de meest fantastische uitvindingen voor de mensheid.

Het is belangrijk om deze denkvaardigheid regelmatig aan te spreken omdat dit voor deze kinderen makkelijker gaat, meer voldoening geeft en het zorgt voor training. Ze worden er beter in. Ze werken aan hun talent.

Vandaar wat opdrachten en vragen van de hogere orde met als thema: Gruwelijk Eng.

Wat vinden we gruwelijk? 

Vraag 1: Onderzoek waarvoor de kinderen van onze school het meeste bang zijn, maak een top 3.
Vervolgvragen/opdrachten:

  • Kun je deze uitkomst verklaren?
  • Wat valt je op aan de uitkomst? (denk aan jongens/meisjes, leeftijd)
  • Verwacht je dezelfde uitkomst als je het onderzoek onder ouders doet?

Voor de onderbouw:
Pas de vraag aan naar waar zijn de juffen en meesters bang voor. Help de kinderen daarna met enquêtevragen verzinnen, maak een geheugenbriefje voor de vragen met tekeningen en laat ze langs de andere juffen en meesters gaan)

Vraag 2: Schrijf een hoofdstuk voor het boek: De Gruwelijke Monsters van Tegenwoordig.
Hierin worden de meest vreselijke fantasiemonsters beschreven. Verzin er nu zelf één. Beschrijf in ieder geval: zijn naam, beschrijving van zijn gewoontes en zijn fysieke kenmerken (voeg evt. een tekening toe) en hoe wij ons tegen jouw monster kunnen verdedigen.

Voor de onderbouw:
Laat ze een monster uittekenen en schrijf samen met pijltjes de verschillende fysieke kenmerken erbij.

Vraag 3: Twee vrienden zijn het niet eens: zijn vampiers of weerwolven nu engere monsters? Zoek wat de overeenkomsten en verschillen zijn en leg uit welke jij enger vindt.

Vraag 4: Veel mensen vinden bacteriën en schimmels gruwelijk eng. Onderzoek waarom dit zo is. Noteer welke bronnen je hebt gebruikt.

Iemand laten schrikken

Vraag 5: Verzin zoveel mogelijk manieren om iemand anders te laten schrikken. Zo al geschikt voor onderbouw.
Vervolgvragen:

  • Welke manieren vind jij wel of juist niet acceptabel?
  • Welke manieren werken niet bij iedereen en waarom?
  • Welke manier wil je tot een kort toneelstukje uitwerken? (huishoek!)

Vraag 6: Vind een kostuum uit voor Halloween. Het is de bedoeling dat anderen van je schrikken. Door de kinderen te laten tekenen is de opdracht voor alle leeftijden.

Een Heksenfeest

Vraag 7: Verzin een menu voor een gruwelijk heksenfeest zodat de heksen het naar hun zin hebben. Wat zouden ze eten en drinken? Geschikt voor de onderbouw. Voor de bovenbouw uit te breiden met:

  • Maak een keuzemenu met minimaal 3 voor-, hoofd- en nagerechten
  • Bedenk een adviesplan voor een lokaal restaurant om de zaak te versieren en een griezelig menu samen te stellen. Op zo’n manier dat ze winst maken. (Kosten van alle ingrediënten en spullen en prijs voor gerechten bedenken. En hoeveel mensen moeten er dan minimaal komen eten?)

Vraag 8: Bedenk verschillende manieren om zonder jeuk brandnetels te plukken. En daarna testen natuurlijk! Met als vervolg: Hoe maak je brandnetelsoep of -thee?

Vraag 9: De heksen gaan een toverwedstrijd doen verzin daarom zoveel mogelijk toverspreuken en wat er bij die spreuk gebeurt.

Vraag 10: Ontwerp een toverstok. Wat kan die van jou allemaal?

Gratis Vragenkaartjes

Margo vd Meiracker heeft vragenkaartjes gemaakt. En…. we mogen ze gratis downloaden!
Dat kan hier of anders onderaan de pagina bij de reacties

 

© Copyright
Onze artikelen en video’s worden gemaakt om te delen. Maar. De artikelen en video’s mogen niet gekopieerd en gedeeld worden zonder bronvermelding. Wij hopen met onze gratis informatie én verwijzing naar onze dienstverlening bekend te worden op alle scholen van Nederland. Hiermee bereiken we mensen in het onderwijs die mogelijk gebruik maken van onze dienstverlening. Dit is goed voor alle (hoog)begaafde leerlingen die nog géén passend onderwijs ontvangen. Daar doen we het voor!

Wil je het artikel of een video (gedeeltelijk) kopiëren en delen?
Vermeld dan altijd de volgende gegevens:

URL (website link) van het originele artikel of video
Auteur: Sonja Morbé (www.wijssein.nl)
of Merel Sprong (www.onderwijsmetstijl.nl)
Website : www.specialisthoogbegaafdheid.nl

Heel fijn als je de informatie deelt!