In de plusklas Ondersteboven¡ van kbs de Griffioen in Prinsenbeek, werkt Margo van den Meiracker regelmatig met opdrachten die de hogere orde denkvaardigheden aanspreken. Tijdens de afgelopen kinderboekenweek Gruwelijk Eng paste ze onder andere de opdrachten toe uit het blog: Gruwelijk Eng! Lestips voor de kinderboekenweek.

De hogere orde denkopdrachten

In de taxonomie van Bloom zijn deze verschillende denkvaardigheden in piramidevorm ingedeeld naar complexiteit. Het idee is dat de complexiteit van denken toeneemt naarmate je hoger in de piramide komt. Bovenin zijn: analyseren, evalueren en creëren te vinden. Dit worden ook wel de hogere orde denkvaardigheden genoemd.

Bron: Talentstimuleren.nl

Het is aan te raden hoogbegaafde kinderen regelmatig met dit type denkopdrachten te laten werken. Dit stelt ze in de gelegenheid om hun talent verder te ontwikkelen. Ze gebruiken namelijk van nature de complexe denkvaardigheden. Wat gelijk wil zeggen dat ze meer moeite hebben met het veelvuldig aanspreken van het lagere orde denken. En dat is wat we veel in het onderwijs doen.

Hieronder vind je het verslag van Margo over de afgelopen kinderboekenweek. Naast de opdrachtenkaartjes komen ook de denksleutels, een webpad en een escape room langs.

Kinderboekenweek 2017 in de plusklas

In mijn plusklas werk ik met projecten. Elke acht weken reizen we de wereld over, ontdekken we alles over een tijd, persoon of kunststroming. Tijdens de kinderboekenweek pauzeren we het project even en hebben we een kinderboekendag. De kinderen kijken er al ver van te voren naar uit.

Elk jaar is het best een klus om allerlei uitdagende activiteiten te bedenken. Dit jaar was het niet zo erg moeilijk. Natuurlijk mede door het geweldige thema dat bij iedereen tot de verbeelding sprak, maar ook door het aanbod wat op internet te vinden was.

De dag begon met een escape room. Wie lukt het om op tijd te ontsnappen? Samenwerken en overleggen stond hier voorop, maar ook computervaardigheid werd getest. Tot grote frustratie van veel groepjes slaagden ze niet binnen de tijd uit de kamer te ontsnappen. Een aantal wilden het toch proberen en hielden het uiteindelijk vol totdat de deur openging. Na het bespreken van de juiste antwoorden gingen we door naar de volgende ronde.

8 Denkopdrachten om uit te kiezen

De vragen werden gepubliceerd in een blog op SpecialistHoogbegaafdheid.nl en kon ik gebruiken om gelamineerde vragenkaartjes van te maken. Ze lagen klaar op de tafels bij binnenkomst. Deze vragen waren favoriet:

  • Ontwerp je eigen toverstok
  • Verzin zoveel mogelijk toverspreuken en wat ze doen
  • Onderzoek waar kinderen het meest bang voor zijn.

Uiteindelijk zijn de kleuters ook aan de slag gegaan met het ontwerpen van een eigen toverstok.

De manieren om iemand te laten schrikken moesten natuurlijk in de pauze uitgetest worden. Helaas werd dat zo opvallend gedaan dat het meer hilarisch dan eng was…. Leerpuntje ?!

Bijzonder was vooral dat alle opdrachten automatisch tot de verbeelding spraken. Iedereen had ook een andere keuze qua interesse. Er werd veel samengewerkt en met interesse naar andermans ideeën geluisterd en gekeken.

Denksleutelopdracht: het ontwerpen van een heksenbezem

Eén van de ontworpen bezems werd daadwerkelijk door twee jongens uit groep 8 gebouwd en gefilmd voor een green screen. Dat we daarvoor bij 1 van hen een arm groen moesten schilderen droeg alleen maar bij aan het enthousiasme. (Green screen app: Do Ink, voor Ipad).

De leerlingen zijn gek op het maken van webpaden. Ze houden erg van werken op de computer en proberen een webpad zo snel mogelijk te voltooien. Een aantal zetten ook een starttijd op hun vel of kijken hoelang ze over een vraag doen. Deze vergelijken ze dan met elkaar. Dit is iets wat ze zelf bedacht hebben, ze dagen zichzelf op deze manier nog meer uit.

De afwisselende en complexe denkopdrachten zorgden voor enthousiaste leerlingen. Die met veel inzet aan de slag gingen!

Margo van den Meiracker werkt in de plusklas Ondersteboven¡ van KBS de Griffioen in Prinsenbeek.
Dit is het zevende jaar dat deze groep draait en het eerste jaar dat ook de kleuters aansluiten.

© Copyright
Onze artikelen en video’s worden gemaakt om te delen. Maar. De artikelen en video’s mogen niet gekopieerd en gedeeld worden zonder bronvermelding. Wij hopen met onze gratis informatie én verwijzing naar onze dienstverlening bekend te worden op alle scholen van Nederland. Hiermee bereiken we mensen in het onderwijs die mogelijk gebruik maken van onze dienstverlening. Dit is goed voor alle (hoog)begaafde leerlingen die nog géén passend onderwijs ontvangen. Daar doen we het voor!

Wil je het artikel of een video (gedeeltelijk) kopiëren en delen?
Vermeld dan altijd de volgende gegevens:

URL (website link) van het originele artikel of video
Auteur: Sonja Morbé (www.wijssein.nl)
of Merel Sprong (www.onderwijsmetstijl.nl)
Website : www.specialisthoogbegaafdheid.nl

Heel fijn als je de informatie deelt!