Gedurende 2018 hebben wij in onze nieuwsbrief een rubriek gehad waarin we betekenisvolle vragen deelden. Deze vragen waren voor sommigen het startpunt van een mooi gesprek in de klas, in de plusklas of tijdens individuele begeleiding.

Het ging om vragen over het leven. Vragen waardoor verschillende standpunten ter sprake konden komen en waardoor je de relatie met elkaar kon versterken. Een aantal van deze vragen willen we hier nu met iedereen delen. Je vind ze hieronder in woord & beeld.

We geven je ook een paar aandachtspunten mee voor als je deze vragen wilt gaan gebruiken:

1 Geef ruimte tot divergente antwoorden: er zijn altijd meerdere antwoorden mogelijk. Sta open voor de verschillen en waardeer de inbreng van iedereen.

2 Laat je oordeel los: alle input mag er zijn. Juist het blootleggen van deze verschillen versterkt de onderlinge relatie. Het is niet nodig een ander te overtuigen. Het is prettig als we elkaar proberen te begrijpen. Vraag daarom door, om elkaars standpunt te kunnen volgen.

3 Ga zo zitten dat alle deelnemers elkaar kunnen aankijken. Dit zorgt voor betere interactie & maakt verbindingen onderling makkelijker. Je ziet de non-verbale communicatie beter. En de gesprekken gaan over het algemeen minder via de gespreksbegeleider.

4 Probeer eens uit wat er gebeurt als de deelnemers niet eerst hun vinger hoeven op te steken. Het gebruik van vingers kan remmend werken. Er wordt dan meestal eerst nagedacht over wat je wilt zeggen, maar als vanzelf ook over of je wel wat wilt zeggen. Daarbij komt de vraag op: ‘Wil ik wel in het middelpunt staan?’ Zo kan het werken met vingers een extra drempel zijn. In een echt goed gesprek werken we als volwassenen natuurlijk ook niet met vingers, we voelen aan wanneer er ruimte ontstaat om iets in te brengen. Ben je met een grote groep, dan kun je natuurlijk altijd terugvallen op het gebruik van vingers als het te onrustig dreigt te worden.

 

De betekenisvolle vragen

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!