Oei, wat roep ik nu? Want wij geven in de opleiding specialist hoogbegaafdheid een volledige module ‘aan de slag met de executieve functies van hoogbegaafde leerlingen’. En we vragen cursisten zelfs een interventieplan te schrijven. En nu roep ik om te stoppen met het fixen van die executieve functies bij deze leerlingen?
Ja, als je een stap verder wilt gaan komen kun je ook een andere kant op gaan kijken, wat mij betreft. Voel je niet verplicht 🙂 Je kunt je energie op iets anders richten. We hoeven geen ‘hersenspecialist’ te worden om de prefrontale cortex te ontwikkelen bij leerlingen. Dit ontwikkelt zich in principe vanzelf als we het leven zijn gang laten gaan. Maar dat doen we niet.
De leerling wordt ‘onder controle’ ontwikkeld door ons. Met de beste bedoelingen, maar onze controle en sturing op die ontwikkeling slaat regelmatig de plank mis. Omdat we elke leerling ongeveer hetzelfde aanbieden.
Onder controle. Onder sturing. Want het moet wel op een zo’n efficiënte (snel) en effectieve wijze (foutloos) verlopen. En dus doen wij dingen voor de leerling: er is sprake van zogenoemde curling parenting én curling teaching én curling maatschappij.
Of we nemen het zekere voor het onzekere: we bieden het onderwijs allemaal op gelijk niveau en in gelijk tempo: voor hoogbegaafde leerlingen is dit een remmende, stagneerde, dalende leerlijn. Er wordt matig of niks ontwikkeld. De hersenen liggen er werkloos bij inclusief die prefrontale cortex met die potentie van executieve vaardigheden.
En dan op een dag worden we wakker: het kind/de leerling moeten we fixen op de executieve functies. Er is onvoldoende organisatie, planning, emotie-regulatie, volgehouden aandacht……..laten we een handelingsplan of een interventieplan schrijven. Hoogbegaafde leerlingen gaan fixen.
Sorry: zien we dan niet iets wezenlijks over het hoofd? Ontwikkelen we dan niet onze eigen blinde vlek?
Als we werkelijk naar de ontwikkeling van de leerling hadden gekeken, dan was er aanbod geweest in de zone van naaste ontwikkeling: op eigen niveau en in eigen tempo. En dan regelt die prefrontale cortex de ontwikkeling van de executieve functies helemaal vanzelf.
Dat is het talent van het leven zelf 🙂
We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.
Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.
Niks missen?
Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.