3x Wat onze vervolgopleiding niet is en niet gaat zijn.
Nu we de vervolgopleiding Rolversterking vier keer hebben gegeven, weten we als opleiders steeds beter waar de vragen, verwachtingen en wensen van onze cursisten liggen. Zo ook waar de verwarring ontstaat wat betreft ons aanbod en al eerder opgedane ervaringen en kennis.
Het vraagt ook heel wat om echt iets nieuws te kunnen horen of lezen. In de meeste gevallen zijn mensen bezig met wat ze horen, te vergelijken met dat wat ze al kennen en weten. Dit gebeurt onbewust. We vragen ons af: klopt deze nieuwe informatie met wat ik al heb geleerd? Past de nieuwe stof bij wat ik al eens heb gehoord?
Vandaar dat ik nu drie, in mijn ogen, belangrijke punten wil benoemen in het kader van onze vervolgopleiding. Drie punten die net een beetje anders liggen dan je misschien verwacht. Lees je mee met een open blik?
1. Geen persoonlijke ontwikkeling
Dat wij in onze opleiding doen aan persoonlijke ontwikkeling of groei is een van de meest gedane aannames. Als je kijkt naar wat persoonlijke ontwikkeling betekent kan het ook best zijn dat dit zo ervaren wordt tijdens het opleidingstraject. Dat je er deze woorden aan wilt geven snap ik. Wij zelf doen dat liever niet.
Persoonlijke ontwikkeling gaat over de ontwikkeling van het zelfbewustzijn, je eigen persoonlijkheid, identiteit en je talenten. Het zou de kwaliteit van leven vergroten.
Onze insteek is het delen van inzichten over hoe überhaupt je idee van identiteit of persoonlijkheid ontstaat. Hoe het komt dat je het gevoel hebt een individu te zijn. Want wie jij werkelijk bent, los van al je aangenomen ideeën en concepten, heeft geen ontwikkeling nodig. Dit kun je je realiseren gedurende de opleiding. Met als mogelijk gevolg meer ontspanning.
We kijken hoe het werkt om mens te zijn, hoe van dag tot dag jouw ervaringen als mens in deze wereld tot stand komt. Dit is een universeel gegeven en daarmee onpersoonlijk. Wie aan persoonlijke ontwikkeling gaat doen, kan al snel merken dat er geen einde aan komt. Er is altijd nog een diepere laag die je kunt ontdekken (want je zoekt ernaar) of iets los te laten, uit te pluizen, te helen of te verbeteren.
Wij gaan kijken hoe het systeem mens werkt en wat je aan die informatie hebt in je werk met hoogbegaafde leerlingen, ouders en je collega’s.
2. Geen omdenken, 5G schema, NLP of positief denken
Omdat wij spreken vanuit de drie principes en een van die principes Denken is (inderdaad met een hoofdletter), lijkt het soms alsof we theorieën als NLP of manieren als omdenken stimuleren. Bij deze theorieën en methodes gaat het namelijk ook regelmatig over de rol van het denken.
Maar: het principe van Denken gaat niet over de inhoud ervan, juist niet. Het gaat erom dat wij denkende wezens zijn en welke gevolgen dat voor ons allemaal heeft, geheel los van de inhoud. Om te kunnen omdenken heb je het nodig om wel naar de inhoud van het denken te kijken. Net als bij vele andere theorieën. Wie de content te dicht onder de loep neemt, ziet niet hoe het systeem werkt. Dit systeem werkt altijd hetzelfde, keer op keer, zonder uitzonderingen.
Wij willen uitzoomen en duiken niet in persoonlijke gedachten. Al komen die heus ter sprake om voorbeelden te kunnen geven of een inkijkje te geven in inzichten die we hebben opgedaan.
Als je wilt knutselen aan wat je denkt, ben je bij ons aan het verkeerde adres. Wij zien dit als een oneindig proces, want wie klaar is met de eerste denk-knutsel ontdekt al snel een volgend project om zich op te storten. We gaan niet her-programmeren, omdenken of ons best doen om alleen positief te zijn.
We werken allemaal precies zoals we bedoeld zijn, geen uitzonderingen, alleen hebben we dit systeem nog (vrijwel) nooit uitgelegd gekregen. Dat is wat wij in de opleiding bieden, uitleg en inzicht.
Zo kun je elke ervaring die je hebt verklaren en dit meenemen in al je werksituaties.
3. Er is geen reden tot verandering of zorgen
In mijn blogartikel over de time-out plek in de klas en het gesprek dat je daarna met leerlingen kunt voeren schreef ik het ook al, er is geen reden tot geforceerde verandering. We zijn er met z’n allen veel mee bezig op het moment. Wat wil je veranderen? Wat ga je eraan doen? Dit zijn vragen die ons kunnen bezighouden.
Wat als verandering nu eens niet nodig is, dat je mag ontdekken dat je precies zo functioneert als de bedoeling is. Natuurlijk gebeurt verandering wel. Ik weet zeker dat alle bomen straks weer groen zullen zijn en de dagen weer langer worden. Het leven is verandering. Maar hoe vaak is het leven echt zo gegaan als jij had gepland? Maakt het leven actieplannen, vision boards of zet het stippen op de horizon voordat het in actie komt?
We gaan in de opleiding niet met tips en stappenplannen proberen jouw leven anders te vormen of de beleving van je werk aan te pakken. Nee, dat zou een onmogelijke klus zijn. Want het leven is niet iets wat moet gaan zoals jij bedacht hebt. En zorgen maken, is niet zorgzaam. Voor jezelf niet en niet voor je mensen in je omgeving.
Vraag je je af wat je hieraan hebt met betrekking tot het onderwijs of hoogbegaafdheid? Leuke vraag! Stel je dan maar eens voor wat we kinderen zo vaak (onbedoeld) meegeven. Dat volwassenen met een sticker of rode pen de ‘juiste verandering’ sturen. Of dit nu om spelling of omgangsvormen gaat.
Hoogbegaafde leerlingen hebben vrij snel in de gaten dat er iets niet klopt in ons systeem. En dan? Druk je het systeem er toch door, of laat je je inspireren door een nieuwe kijk op je functie en het verrijken zonder te fixen? Welke wereld schotelen we leerlingen voor? Of onze collega’s? Die van ploeteren of die van plezier?
Als je dit interessant vindt, dan zou het kunnen dat onze vervolgopleiding rolversterking specialist hoogbegaafdheid iets voor jou is. Vraag ons gerust naar meer informatie.
We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.
Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.
Niks missen?
Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.