Erger jij je wel eens aan: een leerling, je werkgever, je partner, je ouders, je kind, je groep, de administratie, je collega?

Wat merk je dan nog meer op bij die ergernis?

  • niet gezien worden
  • geen erkenning
  • miskenning
  • geen respect
  • voetveeg
  • jezelf tekort doen
  • verdriet
  • boosheid

Binnen de opleiding merken we de ergernis op in het onderwijs. We zien dat leerkrachten:

  • zich verdrietig voelen
  • stressvol zijn
  • overspannen / burn-outs / bore-outs
  • gaan wisselen van school, met de hoop dat het daar beter wordt
  • het onderwijs uit gaan
  • conflicten hebben met directeur, intern begeleider, collega’s
  • chronisch ziek worden / zijn
  • niet meer naar vermogen kunnen presteren (onderpresteren)

Deze leerkrachten hebben een groot hart voor het onderwijs. Zij zien ook (hoog)begaafde leerlingen in hun groep zitten die:

  • zich verdrietig voelen
  • stressvol zijn
  • overspannen / burn-outs / bore-outs
  • gaan wisselen van school, met de hoop dat het daar beter wordt
  • het onderwijs uit gaan, thuis zitten
  • conflicten hebben met school, thuis
  • chronisch ziek worden / zijn
  • niet meer naar vermogen kunnen presteren (onderpresteren)

Zie je de overeenkomst?

Wat is de oorzaak?

  • De leerkracht zegt dan bijvoorbeeld: de werkdruk. De werkdruk moet veranderen en dan voel ik me beter.
  • De (hoog)begaafde leerling zegt dan bijvoorbeeld: mijn onderwijs is saai. Mijn onderwijs moet veranderen en dan voel ik me beter.

Die prachtige leerling, die onvergetelijke leerkracht staan niet meer in hun kracht. Zij denken afhankelijk te zijn geworden van iets buiten zichzelf om veerkrachtig te zijn, om nog te weten wat het beste is om te doen in het moment. Dit vertrouwen zijn ze kwijt. Zij raken mogelijk chronisch gespannen: de leerling en de leerkracht. Chronische stress is niet gezond.

Terwijl wij 100% zeker weten, dat ook deze leerkrachten én leerlingen twee hele fijne veerkrachtige mensen zijn. Zij hebben allebei zoveel te bieden. En zij zijn hun veerkracht niet kwijt. De veerkracht is niet verloren gegaan door de werkdruk of niet passend onderwijs. Het is er nog gewoon.

Bijna niet te geloven, toch?

Wat heb je aan die veerkracht? Veerkracht is het verschijnsel waar elk persoon mee wordt geboren om met uitdagingen, veranderingen en (onverwachte) tegenslagen van het leven om te gaan. Het helpt je bij het vinden van creatieve oplossingen, het aangaan van verantwoordelijkheden, realistisch zelfbeeld, je gezondheid, welbevinden en relaties met anderen.

Met veerkracht worden de ervaringen die je opdoet anders. Je ervaring met je werkgever, je groep, de leerling, je partner, je kind, je werkdruk zijn anders met de veerkracht. En ook voor de leerling kan niet passend onderwijs, geen fijne school anders worden ervaren met veerkracht. Dit is pure winst.

Durven wij echt te zeggen dat de veerkracht niet verloren is gegaan door de werkdruk in het onderwijs en het niet passende onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen?

Ja.

Maar het lijkt zo wel zo echt dat de werkdruk en niet passend onderwijs de oorzaak zijn van het verliezen van je veerkracht. En dat je volledig afhankelijk bent van het eerst oplossen van de werkdruk en het passende onderwijs om je weer veerkrachtig te voelen.

Deze week heb ik diverse leerkrachten mogen coachen, op hun verzoek, en overal kreeg ik dezelfde ervaring te horen na afloop:

  • wow, ik ben er stil van
  • in geen tijden heb ik me zo ontspannen gevoeld
  • mag ik je een knuffel geven?
  • zo fijn dit
  • ik wil hier meer van weten
  • zooo relax ben ik nu
  • wat word ik hier blij van

Hebben zij alles in één keer nu opgelost? Nee. Zijn ze een stap verder gekomen en hebben ze de ontspanning kunnen voelen? Ja. En dat is hoopgevend: de ontspanning en veerkracht is er nog.

 

Download blog

Je kunt ons blog verder lezen op de website van WjisSein door op de knop hierboven te klikken. Maar je kunt het blog ook downloaden als PDF. Hiervoor klik je op de knop hieronder. Veel leesplezier.

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!