Iedereen heeft het vermogen om uit zichzelf een inzicht te krijgen en dus om moeiteloos te veranderen van gedrag

Dat verandering niet begint met actie, is al een inzicht op zich. Dit kon je lezen in deel 1. Inzicht is iets persoonlijks. Je kunt niet bij de ander op een knopje drukken om inzicht te genereren. In dit vervolg gaat het over dat waar je wel invloed op hebt.

Jij bent de grens van je cirkel van invloed

Ken je de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid? De cirkel van invloed bevindt zich binnen de cirkel van betrokkenheid. We kunnen bij van alles betrokkenheid voelen, maar onze invloed reikt een stuk minder ver.

Kort en bondig gezegd, in je cirkel van invloed bevind jij je, en jij alleen.
We gedragen ons vaak alsof we wel invloed hebben op anderen.
We praten alsof we wel invloed hebben op anderen.
Het is een illusie.

Vraag je maar eens af:

Luister jij naar iedereen die jou vijftig euro vraagt? Vast niet.
Luister jij naar iedereen die zijn mening over jou geeft? Ik hoop het niet.
Luister jij naar iedereen die je vertelt wat belangrijk is aan onderwijs? Dan zal je wel elke dag een andere mening hebben.

Slik je voor zoete koek wat ik hier schrijf?

Zou kunnen, maar de kans dat je wat je nu leest toetst aan je eigen overtuigingen, ervaringen en meningen is erg groot. Bewust of onbewust, jij bepaalt of je openstaat voor de mogelijkheid van een nieuw inzicht. Niet ik.

Laten we eens kijken wat je kunt wanneer we de cirkel van invloed puur om jou heen ligt en geen centimeter verder. Want om je werk als specialist echt waardevol te laten zijn is het noodzakelijk om niet te gaan kijken naar de ander en naar wat daar (volgens jou) zou moeten gebeuren, maar naar jezelf.

En nee, dat is niet hard werken. Het mag ook makkelijk en ontspannen.

1 Overtuigingen

Tegenwoordig hoor en lees je veel over overtuigingen die je al dan niet in de weg kunnen zitten. Mooi, maar wij gaan nadrukkelijk niet in op het herprogrammeren, omdenken of werken aan je mindset. Veel te veel moeite wat ons betreft en ook een route om in te verdwalen. Zoals in deel 1 al aan bod kwam, verandering begint niet met actie, maar met inzicht.

Neem een onderzoekende houding aan en wees eens nieuwsgierig naar de volgende type vragen:

  • Wat geloof jij over verandering?
  • Welke mening heb je over die ene collega of leerling?
  • Zie jij één juiste oplossing voor passend onderwijs of ben je in staat je te laten verrassen tot meerdere mogelijkheden?

Een aantal (onbewuste) aannames die veel leven in onze maatschappij:

  • Dat die collega het beleid niet uitvoert, komt omdat hij het niet kan.
  • Leren hoeft niet leuk te zijn.
  • Een team meekrijgen is lastig.
  • Wie ben ik om te zeggen wat mijn collega moet doen. Ik zit pas 8 jaar in het onderwijs, zij al bijna 35.

Wie hier nieuwsgierig naar durft te kijken, creëert een ruimte voor eigen inzichten. In die ruimte ontstaan mogelijkheden voor verandering.

Je overtuiging komt in je bewustzijn en vraagt verder niet om mee aan het werk te gaan. Nee, vertrouw op je inzicht en leef verder. Uiteindelijk zal je zien dat er een verandering heeft plaatsgevonden. Maak het niet moeilijker dan dat. complexiteit toevoegen verlamt.

2 Bewust van je gemoed

Niemand levert goed werk of maakt de juiste beslissingen vanuit een laag gemoed. Een laag gemoed zijn de momenten dat je stress ervaart, problemen ziet, onrustig bent of intense emoties ervaart. Vaak ervaren we deze momenten als verkramping en willen we dit oplossen. Vergetende dat een laag gemoed altijd voorbij gaat. Dat hoort bij onze menselijke natuur.

Stijgt je gemoed dan lijken problemen er niet meer te zijn, komt er rustig in je op wat je wilt doen of gaat zeggen, is de wereld luchtiger en meer ontspannen.

Nu vraag ik je niet om je gemoed te gaan beïnvloeden. Dat is de moeilijke weg. Ik vraag je alleen om geen beslissingen te nemen vanuit een laag gemoed, niet in gesprek te gaan vanuit die toestand (discussies en/of gekwetste gevoelens gegarandeerd) of zelfs maar om over je collega’s na te denken. Want die kunnen toch niks goed doen in jouw ogen, op dat moment.

Zie je gevoel als een alarmbel om niet harder te gaan werken, maar juist minder.

3 Leun achterover met je volle belangstelling

Iedereen heeft het vermogen om uit zichzelf een inzicht te krijgen. Een van de overtuigingen die we veel zien is het idee dat je als specialist heel hard moet werken om verandering voor elkaar te krijgen. Toch ligt de regie in werkelijkheid bij de ander. Iedereen heeft het vermogen om een inzicht te krijgen. Dit geldt niet alleen voor collega’s, kinderen hebben dit ook al gekregen bij de geboorte.

Ergens zijn we gaan geloven dat andere mensen, experts of specialisten het beter weten dan wijzelf. We hebben geleerd naar externe signaleren te luisteren in plaats van naar onze interne wijsheid.

Om die ene collega weer meer naar zijn eigen wijsheid te laten luisteren, is het fijn als jij als specialist daar ruimte voor creëert. Blijf weg bij hard werken en invullen. Maar wees oprecht nieuwsgierig naar de eigenheid van je collega. Stel vragen, luister zonder oordeel, ben aanwezig. Vertrouw erop dat door echt aanwezig te zijn, je ruimte laat voor mogelijkheden.

Het faciliteren van inzicht is het houden van een liefdevolle ruimte, tijd en stilte waarin de ander via zijn eigen nieuwsgierigheid tot inzicht mag komen. Want net als jijzelf kan de ander overtuigingen op het spoor komen die inzicht uitlokken. Niet vanuit schuld, schaamte of boosheid. Inzichten voelen liefdevol aan en laten ons zien dat het ook makkelijk mag.

Dit vermogen is bij iedereen binnen de schoolorganisatie aanwezig.

 

Meer leren?

Wil je daar echt dieper inzicht in opdoen en leren werken aan implementatie? Kijk dan vooral bij onze Vervolgopleiding Rolversterking.

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!