Wanneer we weer een keer een barrière of onzekerheid ervaren is dit feedback dat we weer even in ons geconditioneerde denken geloven. Dat is wat het leven soms pijnlijk of moeilijk maakt.

In onze vervolgopleiding, waarin we de cursisten verder helpen groeien in hun rol als specialist hoogbegaafdheid, besteden we aandacht aan begeleiden zonder barrières. We besteden hier zelfs twee volledige dagen aan.

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere vragen als:

Hoe komt het dat hoogbegaafde leerlingen vaker psycho-educatie aangeboden krijgen en waarom werkt dit soms wel en soms niet?

Hoe zit het met motivatie, veerkracht en (zelf)vertrouwen bij de hoogbegaafde leerlingen?

Hoe kan het dat kinderen barrières ervaren op school? En hoe komt het dat wijzelf of collega’s barrières waarnemen? Wat zien we dan werkelijk?

We hebben het hier over mentale barrières

Dit is een fascinerend fenomeen en de kans is groot dat we ons allemaal een voorstelling kunnen maken van wat het ervaren van een barrière inhoudt. Woorden als terughoudendheid, niet durven, lef, bang, perfectionistisch, controle willen houden komen vaak ter sprake bij dit onderwerp.

Toch ervaren we barrières bij heel verschillende zaken. De één schiet in de rode vlekken bij het idee aan spreken of zingen voor een groep. De ander ervaart stress bij problemen met het digibord of durft niet naar binnen als er een hond aanwezig is.

Zoveel mensen, zoveel barrières lijkt het wel. Het deel dat altijd overeenkomt is de angst en/of de onzekerheid in deze ervaringen.

We worden niet met deze angst en onzekerheid geboren

Barrières ontstaan, vaak onbewust en onschuldig, zodra we onze identiteit gaan ontwikkelen. We gaan iets geloven over onszelf en over het contact met de rest van de wereld.

We gaan geloven dat wij bang zijn voor honden. Dat zijn we niet altijd geweest.

We gaan geloven dat selectie-voetbal betekent dat je geen fouten meer mag maken en dat jij alleen maar perfect mag zijn in het spel. Ooit was het echt een spel.

We gaan geloven dat we onhandig zijn met computers. Vroeger durfden we op knopjes te drukken en te testen via trail and error.

We gaan geloven dat je op school niet kunt zijn wie je bent, dat mensen dan boos worden. Er waren tijden dat we gedrag van anderen niet persoonlijk namen en elke dag fris en nieuw de wereld in konden stappen.

Barrières worden altijd vanbinnen uit beleefd.

Barrières zeggen iets over wat je bent gaan aannemen als waarheid.

Onzekerheid bestaat niet buiten je denken.
Wat je voelt komt niet van die hond, van dat digibord of van het zingen voor een groep.

Als we echt gaan doorzien dat onze ervaring en dus ook de barrières van binnenuit komen, ontstaat bevrijding. Je hoeft hier niet hard aan te werken, om te denken of je denken te herprogrammeren. Het doorzien, je er bewust van worden dat dit is hoe het werkt. Bij jou, bij mij. Dat is inzicht opdoen. Een verschuiving krijgen in je werkelijkheid. Je oude reacties en gedrag zijn dan automatisch niet meer nodig.

Weet je wat dit betekent?

Dat we geen slachtoffers zijn van onze omstandigheden of van andere mensen. De schuld ergens neerleggen is niet meer nodig.

En wanneer we weer een keer een barrière of onzekerheid ervaren is dit feedback dat we weer even in ons geconditioneerde denken geloven. Dat is wat het leven soms pijnlijk of moeilijk maakt.

Weten waar dit gevoel daadwerkelijk vandaan komt, betekent dat we beter voor onszelf kunnen zorgen. Niet door onszelf te veroordelen, maar door te vertragen en met liefde te kijken naar wat er gebeurt.

Hier zit de vrijheid, de veerkracht en de levenslust van de mens.

 

Meer leren?

Wil je daar echt dieper inzicht in opdoen en leren werken aan implementatie? Kijk dan vooral bij onze Vervolgopleiding Rolversterking.

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!