Daar hebben we geen tijd voor
Onze cursisten mailen ons casuïstiek uit de praktijk. Zo kreeg ik onlangs een goed uitgeschreven casus. Ik ga niet de volledige casus neerzetten, maar wil er één opmerking uitlichten. Het is namelijk een situatie die ik vaak tegenkom in de praktijk. Ik denk dat dus...
Je bent niet verantwoordelijk voor het leren van de leerlingen
Het is een begrijpelijke verwarring. Dat we als leerkrachten (of ouders) verantwoordelijk zijn voor het leren van de kinderen. We willen helpen, steunen en anderen niet dezelfde fouten laten maken als wij zelf hebben gemaakt. Daar zijn we als leerkrachten voor...
De schijnveiligheid van lesmethodes en standaard instructiemodellen
Wanneer zijn we zoveel vertrouwen gaan leggen in materialen, stappenplannen en lesmethodes in plaats van in ons gezonde verstand? Zijn we niet allemaal als onderwijsprofessional opgeleid om het verschil te maken, met welke middelen dan ook? Ik hoor regelmatig dit...
Het risico om jezelf hoogbegaafd te noemen
Er wordt aan mij regelmatig gevraagd of ik hoogbegaafd ben. Niet gek: want het is mijn vakgebied. De personen die mij dit vragen, stellen die vraag niet snel aan een ander. Het is echter een lastige vraag voor me. Ik begrijp wat de ander wil weten: of ik mijzelf...
Stop met fixen van executieve functies
Oei, wat roep ik nu? Want wij geven in de opleiding specialist hoogbegaafdheid een volledige module 'aan de slag met de executieve functies van hoogbegaafde leerlingen'. En we vragen cursisten zelfs een interventieplan te schrijven. En nu roep ik om te stoppen met het...
Helpende gedachten helpen niet
Angst, OCD, Dwang, Controle, Denken. Deze thema’s kom ik volop tegen tijdens mijn werk als professional, maar ik heb er zelf ook ervaring mee. Binnen dit spectrum kwam ik ook een mooie term tegen: een hoogfunctionerende stoornis hebben. Hoogfunctionerend klinkt als...
Eerst juist gedrag, dan verrijking
Regelmatig wordt tijdens onze trainingen de volgende vraag gesteld door specialisten hoogbegaafdheid (in opleiding): wat doe je als je collega zegt ‘de leerling moet eerst maar het juiste gedrag laten zien, voordat hij verrijking krijgt’? Eerst gedrag, dan verrijking....
Het speciale sneeuwvlokje
Deze week hoorde ik onder andere deze vijf uitspraken die als waarheid werden gebracht: Iedereen wil tegenwoordig een ‘special snowflake’ zijn; Je moet wel consequent zijn; Elke ouder wil of denkt dat hun kind hoogbegaafd is; Ze (de hoogbegaafden) moeten wel met de...
De weg glad strijken voor onze kinderen
‘Mama?’ ‘Ja’ ‘Waarom is het leven er eigenlijk?’ Dit vroeg mijn zoon mij twee weken geleden, mijn zoon van 11 jaar oud. Hij had net gedoucht, kwam met de borstel naar mij toe en stelde zijn vraag. Ik pakte de borstel over. Hij heeft schouderlange, witblonde haren....
Hoe antwoord je als specialist hoogbegaafdheid?
Inmiddels werk ik 25 jaar met het thema: talentontwikkeling afgewisseld met de term hoogbegaafdheid. Dit is begonnen bij het samen met anderen opzetten van een re-integratiebureau waar mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werden begeleid werden richting...