Nee, geen persoonlijke ontwikkeling
3x Wat onze vervolgopleiding niet is en niet gaat zijn. Nu we de vervolgopleiding Rolversterking vier keer hebben gegeven, weten we als opleiders steeds beter waar de vragen, verwachtingen en wensen van onze cursisten liggen. Zo ook waar de verwarring ontstaat wat...
Wat is een goed gesprek na een time-out?
Misschien ken je ze, noodlokalen op het schoolplein. Bij ruimtegebrek kunnen ze deze als standaard modules plaatsen. Ik bezocht een school met twee extra lokalen op het plein. De lokalen bevinden zich in één gebouwtje en hebben een gezamenlijke, vrij brede gang waar...
Duizend profielen begaafdheid
De meeste specialisten hoogbegaafdheid kennen de zes profielen van begaafdheid. Ze worden ook de Betts & Neihart profielen genoemd. Betts & Neihart zijn de auteurs van deze profielen. In onze basisopleiding gaan we zowel met casuïstiek als met een spel aan de...
Een burn-out van school
We willen de verschillen tussen leerlingen best waarderen. Dat zeggen we tenminste tegen elkaar. Maar waar leren we ze op vertrouwen, op zichzelf of op iets of iemand anders? ‘Ik heb gewoon heel vaak buikpijn en dan kan ik niet naar school.’ ‘School is...
Toetsen en faalangst
Om mijn kennis en ervaring te delen in een blog heb ik inspiratie nodig. Deze haal ik uit onder andere de praktijk op scholen, tijdens de opleidingen die we geven en uit berichten op social media. Ik haal een klein stukje tekst aan uit één van deze berichten. Bewust...
3 Redenen waarom collega’s je tips niet opvolgen
In ons ideale wereldbeeld bestaan er oplossingen die ALTIJD werken. We houden onszelf hier mee voor de gek. Er bestaan geen acties, oplossingen, tips en tools of vragen die altijd hetzelfde effect of antwoord hebben. ‘Zou ze nu daadwerkelijk aan de slag gaan met...
Hoogbegaafdheid & Trauma
Wat als mensen nu eens heel goed tegen psychisch trauma kunnen en dat het echte probleem is dat we zelf denken van niet? Wees gewaarschuwd, in dit artikel ga ik de uitleg rondom trauma versimpelen. We zijn zo gewend om complex over onze menselijke psyche na te denken....
Begeleiden zonder barrières
Wanneer we weer een keer een barrière of onzekerheid ervaren is dit feedback dat we weer even in ons geconditioneerde denken geloven. Dat is wat het leven soms pijnlijk of moeilijk maakt. In onze vervolgopleiding, waarin we de cursisten verder helpen groeien in hun...
Waar heb je invloed op
Iedereen heeft het vermogen om uit zichzelf een inzicht te krijgen en dus om moeiteloos te veranderen van gedrag Dat verandering niet begint met actie, is al een inzicht op zich. Dit kon je lezen in deel 1. Inzicht is iets persoonlijks. Je kunt niet bij de ander op...
Verandering in een onderwijsorganisatie
Wat een inzicht met je kan doen! Je logica verschuift. Het oude gedrag voldoet niet meer. Het zou wat sneller mogen: de veranderingen in school voor de hoogbegaafde leerlingen. Dit is wat veel specialisten ervaren, die al thuis zijn in de materie. Ze zien wat er nodig...