
Een burn-out van school
We willen de verschillen tussen leerlingen best waarderen. Dat zeggen we tenminste tegen elkaar. Maar waar leren we ze op vertrouwen, op zichzelf of op iets of iemand anders? ‘Ik heb gewoon heel vaak buikpijn en dan kan ik niet naar school.’ ‘School is...
Toetsen en faalangst
Om mijn kennis en ervaring te delen in een blog heb ik inspiratie nodig. Deze haal ik uit onder andere de praktijk op scholen, tijdens de opleidingen die we geven en uit berichten op social media. Ik haal een klein stukje tekst aan uit één van deze berichten. Bewust...
3 Redenen waarom collega’s je tips niet opvolgen
In ons ideale wereldbeeld bestaan er oplossingen die ALTIJD werken. We houden onszelf hier mee voor de gek. Er bestaan geen acties, oplossingen, tips en tools of vragen die altijd hetzelfde effect of antwoord hebben. ‘Zou ze nu daadwerkelijk aan de slag gaan met...
Hoogbegaafdheid & Trauma
Wat als mensen nu eens heel goed tegen psychisch trauma kunnen en dat het echte probleem is dat we zelf denken van niet? Wees gewaarschuwd, in dit artikel ga ik de uitleg rondom trauma versimpelen. We zijn zo gewend om complex over onze menselijke psyche na te denken....
Begeleiden zonder barrières
Wanneer we weer een keer een barrière of onzekerheid ervaren is dit feedback dat we weer even in ons geconditioneerde denken geloven. Dat is wat het leven soms pijnlijk of moeilijk maakt. In onze vervolgopleiding, waarin we de cursisten verder helpen groeien in hun...
Waar heb je invloed op
Iedereen heeft het vermogen om uit zichzelf een inzicht te krijgen en dus om moeiteloos te veranderen van gedrag Dat verandering niet begint met actie, is al een inzicht op zich. Dit kon je lezen in deel 1. Inzicht is iets persoonlijks. Je kunt niet bij de ander op...
Verandering in een onderwijsorganisatie
Wat een inzicht met je kan doen! Je logica verschuift. Het oude gedrag voldoet niet meer. Het zou wat sneller mogen: de veranderingen in school voor de hoogbegaafde leerlingen. Dit is wat veel specialisten ervaren, die al thuis zijn in de materie. Ze zien wat er nodig...
Daar hebben we geen tijd voor
Onze cursisten mailen ons casuïstiek uit de praktijk. Zo kreeg ik onlangs een goed uitgeschreven casus. Ik ga niet de volledige casus neerzetten, maar wil er één opmerking uitlichten. Het is namelijk een situatie die ik vaak tegenkom in de praktijk. Ik denk dat dus...
Je bent niet verantwoordelijk voor het leren van de leerlingen
Het is een begrijpelijke verwarring. Dat we als leerkrachten (of ouders) verantwoordelijk zijn voor het leren van de kinderen. We willen helpen, steunen en anderen niet dezelfde fouten laten maken als wij zelf hebben gemaakt. Daar zijn we als leerkrachten voor...
De schijnveiligheid van lesmethodes en standaard instructiemodellen
Wanneer zijn we zoveel vertrouwen gaan leggen in materialen, stappenplannen en lesmethodes in plaats van in ons gezonde verstand? Zijn we niet allemaal als onderwijsprofessional opgeleid om het verschil te maken, met welke middelen dan ook? Ik hoor regelmatig dit...