Ja, Sinterklaas is een kinderfeest
Ja, Sinterklaas geeft cadeautjes
En ja, Sinterklaas is een vriendelijke man
Dat maakt het Sinterklaasfeest niet automatisch tot een leuk feest. Genoeg kinderen zitten in deze periode vol spanning en komen deze tijd met moeite door.
Het is de kunst deze Sinterklaas spanning te aanvaarden
Een praktijkvoorbeeld:
Als het 5 december is, komt Sinterklaas op school. Hij brengt de kinderen van de onderbouw als eerste een bezoek. Timo van 4 heeft zich al weken verheugd op dit moment, maar als het zover is kruipt hij bang weg in de bouwhoek. De leerkracht ziet dit en zegt tegen hem:
‘Waarom doe je dat nou Timo? Dat wil ik niet jongen. Kom lekker naast mij zitten en laat maar eens zien hoeveel zin je in het feest hebt.’
Uit dit voorbeeld dat ik als stagiaire daadwerkelijk heb meegemaakt (en dat ik al een keer gebruikt heb voor mijn afstuderen aan de pabo) blijkt dat de leerkracht wel doorheeft dat Timo het Sinterklaas feest spannend vindt.
Er is alleen geen spraken van aanvaarding van de gevoelens van Timo. Door een plekje naast haar te maken hoopt ze de spanning bij hem te verminderen. Helaas geeft ze met haar uitspraak een heel vervelende boodschap door. Het feit dat Timo het spannend vindt wordt niet geaccepteerd. Hij moet zich eroverheen zetten en vrolijk meedoen. De leerkracht heeft last van hem.
Toch durf ik met zekerheid te zeggen dat geen enkel kind gevoelens heeft om daarmee een ander tot last te zijn. Timo zal ongetwijfeld de boodschap meegekregen hebben dat je niet bang mag zijn op het Sinterklaasfeest. Dat hij het ‘fout’ deed.
Een goede leerkracht aanvaardt gevoelens en ervaringen
Uit je verwachtingen blijkt of je daadwerkelijk rekening houdt met het kind. Dit kan lastig zijn in een groep, ik weet het. Jammer genoeg kun je van een verdrietig kind gewoon echt niet verwachten dat hij vrolijk meezingt met de groep. Of van een bang jongetje dat hij met een open houding zijn eerste ontmoeting met Sinterklaas afwacht.
Als leerkracht ben je voortdurend aan het bespreken, ontdekken en aanvoelen wat er in een kind leeft. Alleen dan zal je in staat zijn daadwerkelijk rekening te houden met de leerling.
Leer samen praten over belevenissen en gevoel
Door voorlezen, voorleven en samen praten over gevoelens leer je kinderen een waardevolle les. Denk daarbij aan het bespreken van vragen als:
Hoe heten de verschillende gevoelens?
Voelen we allemaal hetzelfde?
Welke verschillende reacties op gevoelens bestaan er?
Wat is intensiteit?
Wat heb je nodig als je rot voelt?
Zijn gevoelens voor altijd? (Nee, ze gaan weer over!)
We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.
Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.
Niks missen?
Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.