Ja, Sinterklaas is een kinderfeest
Ja, Sinterklaas geeft cadeautjes
En ja, Sinterklaas is een vriendelijke man

Dat maakt het Sinterklaasfeest niet automatisch tot een leuk feest. Genoeg kinderen zitten in deze periode vol spanning en komen deze tijd met moeite door.

Het is de kunst deze Sinterklaas spanning te aanvaarden

Een praktijkvoorbeeld:

Als het 5 december is, komt Sinterklaas op school. Hij brengt de kinderen van de onderbouw als eerste een bezoek. Timo van 4 heeft zich al weken verheugd op dit moment, maar als het zover is kruipt hij bang weg in de bouwhoek. De leerkracht ziet dit en zegt tegen hem:

‘Waarom doe je dat nou Timo? Dat wil ik niet jongen. Kom lekker naast mij zitten en laat maar eens zien hoeveel zin je in het feest hebt.’

Uit dit voorbeeld dat ik als stagiaire daadwerkelijk heb meegemaakt (en dat ik al een keer gebruikt heb voor mijn afstuderen aan de pabo) blijkt dat de leerkracht wel doorheeft dat Timo het Sinterklaas feest spannend vindt.

Er is alleen geen spraken van aanvaarding van de gevoelens van Timo. Door een plekje naast haar te maken hoopt ze de spanning bij hem te verminderen. Helaas geeft ze met haar uitspraak een heel vervelende boodschap door. Het feit dat Timo het spannend vindt wordt niet geaccepteerd. Hij moet zich eroverheen zetten en vrolijk meedoen. De leerkracht heeft last van hem.

Toch durf ik met zekerheid te zeggen dat geen enkel kind gevoelens heeft om daarmee een ander tot last te zijn. Timo zal ongetwijfeld de boodschap meegekregen hebben dat je niet bang mag zijn op het Sinterklaasfeest. Dat hij het ‘fout’ deed.

 

Een goede leerkracht aanvaardt gevoelens en ervaringen

Uit je verwachtingen blijkt of je daadwerkelijk rekening houdt met het kind. Dit kan lastig zijn in een groep, ik weet het. Jammer genoeg kun je van een verdrietig kind gewoon echt niet verwachten dat hij vrolijk meezingt met de groep. Of van een bang jongetje dat hij met een open houding zijn eerste ontmoeting met Sinterklaas afwacht.

Als leerkracht ben je voortdurend aan het bespreken, ontdekken en aanvoelen wat er in een kind leeft. Alleen dan zal je in staat zijn daadwerkelijk rekening te houden met de leerling.

Leer samen praten over belevenissen en gevoel

Door voorlezen, voorleven en samen praten over gevoelens leer je kinderen een waardevolle les.  Denk daarbij aan het bespreken van vragen als:

Hoe heten de verschillende gevoelens?
Voelen we allemaal hetzelfde?
Welke verschillende reacties op gevoelens bestaan er?
Wat is intensiteit?
Wat heb je nodig als je rot voelt?
Zijn gevoelens voor altijd? (Nee, ze gaan weer over!)

Mijn tip: bespreek eens met je klas wat er niet leuk kan zijn aan het Sinterklaas feest. Kun je daar een open gesprek over voeren in de klas? Of wellicht kunnen jullie een lijst maken met de leuke en niet leuke dingen? Dan heb je je les rondom burgerschapsvorming en sociale relaties ook weer behandeld!

© Copyright

Onze artikelen en video's worden gemaakt om te delen. Maar. De artikelen en video's mogen niet gekopieerd en gedeeld worden zonder bronvermelding. Download en deel het PDF met bronvermelding. Het staat hieronder voor je klaar* 🙂

*voor blogs die geschreven zijn vanaf 11 maart 2019

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. En we delen elke 2 weken gratis informatie en blogs. Wil je niks missen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Heel fijn als je de informatie deelt!