Onze gedachten hebben veel invloed op hoe we ons gedragen. Dit geldt ook voor de leerlingen in je klas. Als leerkracht weten we negen van de tien keer niet wat er in het hoofd van onze leerlingen omgaat. Werken aan een goede relatie via echt contact is je enige middel om af en toe een inkijkje te krijgen in hun gedachten en gevoeligheden.

Verwoorden wat je denkt en voelt

Zelf vertellen we ook maar aan een handje vol mensen (of minder?) wat ons werkelijk bezighoudt. We houden ons groot, spelen een zelfverzekerde rol en doen regelmatig alleen maar alsof we de wereld aan kunnen.

Verwoorden wat je denkt en voelt is geen aangeboren vaardigheid. Het vraagt behoorlijk wat oefening wil je jezelf kunnen openstellen voor anderen. Bij sommige mensen is het aan de buitenkant duidelijk dat er iets aan de hand is. Denk aan de kinderen die dwars gedrag vertonen.

Van binnen kan er een ware orkaan bezig zijn. Het hele innerlijke systeem raakt zo van slag. En dat kan ook het geval zijn zonder dat iemand het doorheeft. Best knap eigenlijk! Alleen blijft de orkaan waarschijnlijk door razen…

In een simpel gesprekje hulp bieden

‘Maaike?’

‘Maaike?!’

‘Ja juf?’

‘Wat is er aan de hand?’

‘Hoezo?’

‘Nou, je hebt twee zinnen geschreven en zit nu al een tijdje uit het raam te staren.’

‘Oh, ja, ik ben even aan het nadenken.’

‘Vast niet over je taalwerk of wel?’

‘… Nee’

‘Wil je vertellen waar je aan zit te denken?’

‘Jawel, gisteren liep ik van mijn oma terug naar huis toen er een auto naast mij stopte. Nee, je hoeft niet te schrikken hoor, de meneer vroeg alleen maar de weg. Maar ik heb hem de verkeerde kant op gestuurd.’

Heb je interesse in online leren?
Neem hier een kijkje en volg gelijk de rondleiding in de academie!

‘En dat was niet je bedoeling?’

‘Nee! Natuurlijk niet. Ik dacht dat hij via die kant het snelst zou zijn. Later ontdekte ik dat het in de straat waar hij moest zijn éénrichtingsverkeer is.’

gedachten specialist hoogbegaafdheid

‘En nu?’

‘Nu denk ik dat hij boos op mij is.’

‘Ach lieverd, dat is toch niet jou schuld! Je wilde hem alleen maar helpen toch?’

‘Ja, ik dacht ook dat ik hem had geholpen. Maar nu vind hij mij vast vervelend… En ik ken de straat waar hij moest zijn ook echt, want daar woont Lieke van de Judo. Ik woon er in de buurt, ik wist echt precies hoe hij moest rijden. Ik zag het in mijn hoofd.’

‘Ja, dat geloof ik gelijk. Maar waarschijnlijk rijd jij daar altijd op de fiets of niet?

‘Ja’

‘Dan is het niet raar dat je niet precies weet waar het allemaal eenrichtingsverkeer is. Met de fiets mag je overal rijden.’

‘Ja’

‘Je maakt je nog steeds zorgen of niet?’

‘Ja, want wat als ik hem vanmiddag weer tegenkom? Misschien wordt hij dan wel boos!’

‘Oké, denk even met mij mee: stel dat jij die man in de auto was en je ontdekte dat het éénrichtingsverkeer was in de straat waar je moet zijn. Wat zou je dan doen?’

‘Eh… Ik denk dat ik een straat ernaast zou opzoeken waar ik wel in zou mogen om naar de andere kant te komen. Want ik weet dan in ieder geval waar de straat is.’

‘En wat zou je denken over het meisje dat je de weg heeft gewezen? Zou je boos zijn?’

‘Nee, helemaal niet! Dat kan toch gebeuren en ik weet nu toch waar de straat…. Oh, dat voelt echt veel beter juf!’

‘Gelukkig’

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!