Als iemand faalt, lukt het je dan om in verbinding te blijven? Deze mooie zin sprak Jan Bommerez uit in een podcast. Ik moest daarbij aan mijn werk denken.
Mijn missie is: kennis en kunde te delen, zodat hoogbegaafde kinderen hun potentieel kunnen ontwikkelen (op eigen niveau, tempo en interesse) zonder schaamte en in verbinding met anderen.
Het is een missie voor alle kinderen. Maar in de uitvoering is dit niet altijd makkelijk als het kind tot een minderheidsgroep behoort. Daarom is er soms extra aandacht nodig aan de zogenoemde onder- én bovenkant van de groep.
Falen
In mijn missie staat expliciet ‘zonder schaamte en in verbinding met anderen’. Dit deel van de missie wil ik onderbouwen met de mooie zin: als iemand faalt, lukt het je dan om in verbinding te blijven?
Je zou de zin kunnen interpreteren door te zeggen: als de leerling faalt (met rekenen, taal, spelling), dan ga ik als leerkracht hem of haar leren dat ‘fouten maken mag/moet’, dat dit niet erg is, je hoeft je niet te schamen en dat je gewoon moet leren door de leerkuil te gaan. Door deze bemoedigende woorden toon je jouw verbinding.
Maar Jan Bommerez bedoelt met deze zin nét iets anders. En ik ook in mijn missie.
Het falen gaat namelijk niet over wat de ánder doet, maar waar jijzélf vindt dat de ander anders moet doen. De ander faalt in jouw verwachtingen. Jij bent teleurgesteld in de ander. Jij vindt iets van de ander. En vaak als de ander niet aan je verwachtingen voldoet en jij je daardoor teleurgesteld voelt (of boos, geïrriteerd, verdrietig), dan neem je afstand van de ander. Je gaat uit verbinding.
Dit overkwam mij afgelopen week nog. Bij de annulering van mijn vakantie raakte ik uit verbinding met twee hele fijne mensen van de locatie. Ik ben blij dat we het samen hebben kunnen herstellen.
Relatie leerling-leerkracht
Dit gebeurt ook in het onderwijs tussen leerkracht en leerling. We spreken bij passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen meestal over signaleren, compacten, verrijken (verdiepen of verbreden), versnellen, executieve functies, mindset, faalangst, creativiteit, sensitiviteit en onderpresteren. Maar we spreken veel minder over de relatie tussen leerkracht en leerling. En dit doet er in zeer hoge mate toe.
Als een hoogbegaafde leerling faalt, lukt het je dan om in verbinding te blijven?
Durven we die vraag te stellen zoals de vraag is bedoeld?
De vraag kan namelijk ook als volgt klinken:
Waar voldoet een hoogbegaafde leerling bij jou in de groep allemaal niet aan, waardoor je eigenlijk de leerling (en de ouders) wel een beetje zat bent (uit verbinding)?
Waar moet de hoogbegaafde leerling eerst allemaal aan voldoen (en de ouders ook), voordat je bereid bent ander onderwijs te bieden (uit verbinding)?
Waar ben je van overtuigd en zie je ‘het’ niet bij de leerling, waardoor je niet langer meer in gesprek wilt over het hoogbegaafde potentieel van de leerling (uit verbinding)?
Waar denk je zelf 100% gelijk in te hebben en de hoogbegaafde leerling of ouders niet, waardoor je eerst zelf gezien en erkend wilt worden (uit verbinding)?
Oefen met de vraag
Prachtige, oprechte, confronteerde vragen. Ik weet het als geen ander. Ik kan door het in mijn ogen falen van een ander uit verbinding raken. Dit heeft mij en de ander nog nooit iets opgeleverd. Sterker nog: ik heb er altijd energie, contacten of ontwikkeling mee verloren.
Dus oefen met de vraag: als een ander faalt (in jouw denken), lukt het dan om in verbinding te blijven?
Laat het bezinken, geef het tijd en focus je aandacht op het feit dat jij iets over het hoofd ziet.
Je ziet namelijk altijd een separate realiteit en nooit, écht nooit, dezelfde realiteit als de ander. Ook zie je nooit de volledige realiteit. Je zult nooit van een kind het werkelijke potentieel kennen. Daar zijn meer dan genoeg bekende voorbeelden van in de wereld, waar mensen verkeerd zijn ingeschat en nu een groot talent zijn geworden.
Zin om mijn boek ‘Uitdagend of verrijkend onderwijs?’ te lezen?
Kijk dan eens op: Boek Uitdagend of verrijkend onderwijs?
We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.
Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.
Niks missen?
Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.