Hij was zes jaar en zat in groep 3. Hij kreeg een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij op school lessen Frans (1 uur per week) en de plusklas (3 uur per week). Zijn didactische ontwikkeling verliep goed.

Hij was negen jaar en zat in groep 6. Nog altijd kreeg hij een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij de plusklas (3 uur per week). In dit jaar haalt hij één lage score op begrijpend lezen. Hij kreeg in die periode ook begeleiding vanuit het ziekenhuis vanwege vier jaar pesten door één leerkracht op school (blog: de mythe van pesten).

Hij was elf jaar en zat in groep 8. Hij kreeg nog altijd een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij de plusklas (3 uur per week). Zijn begrijpend lezen was weer een I-score. Andere scores waren ongewijzigd hoog (bijvoorbeeld rekenen).

Hij kreeg een voorlopig schooladvies: vmbo.

Alle jaren kregen wij te horen dat onze zoon naar een speciaal programma mag, de lesstof kan compacten (minder oefening en herhaling) en nieuwe lesstof aanvullend krijgt, en steeds I-scores haalt. En dan hoor je als gezin op de vooravond van de afronding van de basisschool dat het advies vmbo wordt. Dit was tegen alle verwachtingen in.

Dit was gebaseerd op één toevalligheid. Zijn profiel was anoniem als voorbeeld neergelegd bij een middelbare school. Daar riep iemand zomaar: dit is een vmbo leerling……..kijk maar naar de score begrijpend lezen bij groep 6.

Soms heb je géén idee, waar het schooladvies op is gebaseerd. Maar bijna iedereen op school ging het geloven.

Gelukkig kregen wij het eerlijk te horen. Gelukkig was er één leerkracht die het niet geloofde.

Er was één leerkracht die breder keek dan één slechte score en een uitspraak van een VO school. Zij ging door het vuur voor hem, omdat ze vertrouwde op haar eigen inzicht én op meerdere bronnen: van onze zoon en ons als ouders. Voor de zekerheid vroeg ze ons nog een IQ-test te laten doen. Als extra bron. De test gaf 145 aan.

Hij ging naar het gymnasium, naar de school van zijn keuze. Hij voelde zich thuis en kreeg voor het eerst een vriendengroep. Hij is nooit blijven zitten en heeft zijn diploma.

Ons verhaal is niet uniek. Wij ontvangen regelmatig exact dit soort verhalen.

Waar baseer jij het schooladvies op? De overgang van basisschool naar middelbare school vraagt om aansluiting op meer dan één aspect. Baseer het niet op één bron of een éénzijdige bron (alleen didactische gegevens). Nooit.

Maak een ‘passend onderwijs advies’ door aansluiting PO-VO te bekijken op meerdere aspecten:

  • didactisch niveau
  • intelligentie niveau: ontwikkelingsgelijken
  • sociaal niveau: gelijkgestemden
  • atmosfeer: schoolomgeving / groep
  • interesse: motivatie (!)

Intelligentie niveau zegt niet alles. Maar didactisch niveau ook niet.

De aansluiting met gelijkgestemden en ontwikkelingsgelijken zijn bij onze zoon zeker van grote invloed geweest op het blijven volgen van het onderwijs en het behalen van zijn diploma.

Deel onze poster: Passend onderwijs advies.

 

Meer weten?

Ik begrijp dat dit blog niet alles beantwoord en misschien wel meer vragen oproept dan je had. Als je interesse hebt in meer, kijk dan eens naar ons aanbod bijvoorbeeld online leren over hoogbegaafdheid.

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!