Hij was zes jaar en zat in groep 3. Hij kreeg een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij op school lessen Frans (1 uur per week) en de plusklas (3 uur per week). Zijn didactische ontwikkeling verliep goed.
Hij was negen jaar en zat in groep 6. Nog altijd kreeg hij een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij de plusklas (3 uur per week). In dit jaar haalt hij één lage score op begrijpend lezen. Hij kreeg in die periode ook begeleiding vanuit het ziekenhuis vanwege vier jaar pesten door één leerkracht op school (blog: de mythe van pesten).
Hij was elf jaar en zat in groep 8. Hij kreeg nog altijd een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij de plusklas (3 uur per week). Zijn begrijpend lezen was weer een I-score. Andere scores waren ongewijzigd hoog (bijvoorbeeld rekenen).
Hij kreeg een voorlopig schooladvies: vmbo.
Alle jaren kregen wij te horen dat onze zoon naar een speciaal programma mag, de lesstof kan compacten (minder oefening en herhaling) en nieuwe lesstof aanvullend krijgt, en steeds I-scores haalt. En dan hoor je als gezin op de vooravond van de afronding van de basisschool dat het advies vmbo wordt. Dit was tegen alle verwachtingen in.
Dit was gebaseerd op één toevalligheid. Zijn profiel was anoniem als voorbeeld neergelegd bij een middelbare school. Daar riep iemand zomaar: dit is een vmbo leerling……..kijk maar naar de score begrijpend lezen bij groep 6.
Soms heb je géén idee, waar het schooladvies op is gebaseerd. Maar bijna iedereen op school ging het geloven.
Gelukkig kregen wij het eerlijk te horen. Gelukkig was er één leerkracht die het niet geloofde.
Er was één leerkracht die breder keek dan één slechte score en een uitspraak van een VO school. Zij ging door het vuur voor hem, omdat ze vertrouwde op haar eigen inzicht én op meerdere bronnen: van onze zoon en ons als ouders. Voor de zekerheid vroeg ze ons nog een IQ-test te laten doen. Als extra bron. De test gaf 145 aan.
Hij ging naar het gymnasium, naar de school van zijn keuze. Hij voelde zich thuis en kreeg voor het eerst een vriendengroep. Hij is nooit blijven zitten en heeft zijn diploma.
Ons verhaal is niet uniek. Wij ontvangen regelmatig exact dit soort verhalen.
Waar baseer jij het schooladvies op? De overgang van basisschool naar middelbare school vraagt om aansluiting op meer dan één aspect. Baseer het niet op één bron of een éénzijdige bron (alleen didactische gegevens). Nooit.
Maak een ‘passend onderwijs advies’ door aansluiting PO-VO te bekijken op meerdere aspecten:
- didactisch niveau
- intelligentie niveau: ontwikkelingsgelijken
- sociaal niveau: gelijkgestemden
- atmosfeer: schoolomgeving / groep
- interesse: motivatie (!)
Intelligentie niveau zegt niet alles. Maar didactisch niveau ook niet.
De aansluiting met gelijkgestemden en ontwikkelingsgelijken zijn bij onze zoon zeker van grote invloed geweest op het blijven volgen van het onderwijs en het behalen van zijn diploma.
Deel onze poster: Passend onderwijs advies.
Meer weten?
Ik begrijp dat dit blog niet alles beantwoord en misschien wel meer vragen oproept dan je had. Als je interesse hebt in meer, kijk dan eens naar ons aanbod bijvoorbeeld online leren over hoogbegaafdheid.
We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.
Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.
Niks missen?
Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.
Maar wat als een kind (145+) methodetoetsen foutloos maakt, is versneld, gecompact en verrijkt maar vanwege slechte cito’s toch havo advies krijgt? Hoe overtuig je school dan dat vwo toch passender is?
Mail mij even, dan kan ik je vraag beter beantwoorden. Ik wil je dan namelijk eerst een paar vragen stellen over jullie situatie.
Ik zie je mailtje wel tegemoet,
Sonja
Mijn dochter kreeg gelukkig wel gymnasium-advies, maar met de (vrij dwingende) aantekening vooral wat aan begrijpend lezen te gaan doen, want daarvoor haalde ze nog geen vmbo-niveau. Ook al had ik de drempel-toets mogen inkijken en had ik de leerkracht al verteld, dat die toets niet geschikt is voor slimmere kinderen (ik noemde het woord hoogbegaafd maar niet). Met mijn dochter keek ik de toets door. De eerste tekst ging over vleermuizen en hoe ze eten opsporen. “Ja”, riep ze geërgerd: “ het staat er gewoon niet in! Dus ik heb het minst rare antwoord gekozen.” Ze had antwoord ‘b’ moeten aankruisen; “door geluidjes te maken.” Maar zij had volkomen gelijk, want hoe weet die vleermuis nu dat hij niet tegen een flat of een boom aanvliegt, maar tegen een lekker hapje? Ik heb er een blog over geschreven (http://de23.nl/blog-2/ “Hoe hoogbegaafden begrijpend lezen (en vleermuizen eten zoeken)). Ik schrijf daarin: Ik vermoed dat ze direct bij eerste lezing zich al had afgevraagd hoe die vleermuizen dat onderscheid maken. En dan kan je nooit meer terug. Dan kan je als leerkracht of ouder tegen hoogbegaafden nog zo vaak zeggen, dat ze niet te diep moeten nadenken – maar als een tekst geen goede uitleg geeft (of de vraag niet juist stelt) …. Alle vervolgvragen bij die tekst gingen over het voedsel van vleermuizen en ze had ze allemaal fout. (….) Ik denk dat hoogbegaafden een tekst soms beter begrijpen dan de meerkeuzevragenmaker. Hoe dan ook: mijn dochter heeft zonder enig probleem met drie extra vakken het eindexamen gymnasium gehaald.
Hoi Irmgard,
Bedankt voor het delen van je reactie op ons blog. En je blog is leuk om te lezen, herkenbaar. Toevallig ontving ik dit blog pas geleden van één van onze cursisten die hier veel aan had om te begrijpen wat er kan gebeuren bij een leerling. Dankjewel daarvoor.
Sonja
Hoe herkenbaar dit. We hebben 2 jongens in het basisonderwijs die niet het brave vwo-type zijn. Geen boek willen lezen en dus de toetsen begrijpend lezen afraffelen om er zo snel mogelijk van af te zijn… Ik begrijp dat leerkrachten dit type kind niet op een vwo zien zitten aangezien je daar iedere week ongeveer twee tot vier toetsen per week krijgt, maar wat een gemiste kans om talenten op hun plek te krijgen!
Het wordt tijd dat er weer een brede brugklas komt waarin de middelbare school de ruimte krijgt om te kijken waar de talenten liggen en hoe daar mee om te gaan. Het wordt tijd om af te stappen van het traditionele onderwijs dat ooit meer dan honderd jaar geleden in deze vorm is gegoten. Het wordt tijd om talenten te ontwikkelen bij ieder kind.