Planning en prioritering is één van de 11 executieve functies. In dit blog ontdek je kort wat achtergrond en geven we kort wat tips. Voor meer informatie raden we het boek: Slim maar… aan van Peg Dawson en Richard Guare.

Kijken jullie ook naar Ik vertrek? Verschillende stellen nemen zich in dit programma voor om hun droom te verwezenlijken. Het concept is ongeveer als volgt: Koen en Maria verruilen hun huis in het regenachtige Nederland voor een zonnige berg en willen daar een camping beginnen. Afhankelijk van hun planning (eerst een dak boven je hoofd, dan pas de eerste gasten uitnodigen) en hun vermogen te prioriteren (wellicht eerst de taal een beetje oefenen voor je bouwvakkers aanneemt) ontstaat er behoorlijk wat stress!

Planning en Prioritering in het kort

  • Vermogen om via een plan taken uit te voeren of doelen te behalen. Daarbij onderscheid kunnen maken tussen belangrijke en onbelangrijke taken.
  • Denkfunctie
  • Voor de eerste verjaardag start de ontwikkeling.
  • Goede ontwikkeling: Een realistisch tijdschema maken om een project te realiseren.
  • Slechte ontwikkeling: Van je leidinggevende op je kop krijgen omdat je je administratie regelmatig niet op orde hebt.

Voorbeeld uit de klas

“Welk onderwerp heb je ook alweer gekozen?”
“Honden”
“En wat heb je al aan je werkstuk gedaan?”
“Ik heb al een mooie riem uitgezocht en met mijn stempelstiften heb ik hondenpootjes in de hoekjes van het papier gemaakt.”
“Aha… en wat worden de deelonderwerpen van je werkstuk?”
“Oh, dat weet ik nog niet. Maar er moeten in ieder geval foto’s van Luna in.”
“En Luna is…?”
“De hond van de buurvrouw van mijn oma! Die is echt super schattig.”
“Oke, en heb je al informatie opgezocht?”
“Nou, een beetje. “
“Een beetje?”
“Ja, ik ging boeken zoeken in de bieb, maar toch kwam ik een spannend verhaal tegen en heb ik die geleend. Er zit wel een hond in het verhaal hoor! Oh wacht, dan kan ik van dat verhaal een hoofdstuk maken!”
Ik geloof dat het tijd word om met deze dame nog eens te kijken naar de prioriteiten en daarna gaan we samen een planning maken!

Wat is het?

Planning en prioritering houdt in dat je plannen kunt maken om doelen te halen. Het vermogen om plannen te maken om je taken af te krijgen. Daarvoor moet je prioriteiten stellen, weten wat belangrijk is en wat niet. In je planning hou je rekening met de korte en lange termijn effecten en resultaten. Daarnaast moet je kunnen inschatten wat een realistisch plan is voor jezelf.

Planning & hoogbegaafdheid

Een planning heb je pas nodig als je anders je werk niet gedaan krijgt. Wie onder zijn niveau werkt zal ook zonder over prioriteiten en planningen zijn werk toch wel af krijgen. Zolang hij of zij zich nog weet te motiveren uiteraard.

Check daarom goed of je werk op niveau geeft. De methodes in Nederland zijn gericht op het gemiddelde wat tempo en inhoud betreft. Dit wil zeggen VMBO-tl niveau. Toets eens vooruit. Probeer met een leerling uit of compacten en verrijken een goed idee is.

Wees je bewust dat zodra het werk echt op niveau is je pas kunt zien of de leerling in staat is te plannen. Lukt dit niet? Pas dan niet het niveau van het werk aan, maar leer hoe plannen werkt.

om het (wel) te doen.

Planning prioritering executieve functies Specialist Hoogbegaafdheid

5 Tips

 

Goed voorbeeld doet goed volgen. Maak zelf duidelijke plannen en deel die met de kinderen.

Plan samen met de kinderen de taken die ze moeten doen. Geef ze daarna steeds meer zelf de ruimte om het plannen over te nemen.

Laat het kind bedenken wat eerst moet gebeuren. Dit stimuleert de ontwikkeling van prioriteren, het leren onderscheiden van hoofd- en bijzaken.

Begin bij de leuke dingen! Wat wil het kind graag doen? Een tomatenplant laten groeien? Prima, maak daar een plan voor. Het resultaat van een goede planning is dan extra leuk. Dit werkt motiverend en het bijbehorende gedrag zal eerder herhaald worden.

Evalueer gemaakte planningen. Was het een haarbaal plan? Wat zou je de volgende keer weer zo doen en wat wil je veranderen?

 

Voorbeelden goed ontwikkelde planning & prioritering

  • Gericht sparen voor speelgoed.
  • Op internet gericht zoeken naar informatie, zonder af te dwalen.
  • Het organiseren van een klassenavond.

 Voorbeelden slecht ontwikkelde planning & prioritering

  • Pas beginnen aan een opdracht als iemand anders vertelt wat de eerste stap is die gedaan moet worden.
  • Een tijdsplanning maken maar hem niet uitvoeren.
  • Beginnen met het uitkiezen van de juiste plaatjes voor je spreekbeurt terwijl de inhoud nog niet af is.

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!