Het feit dat hoogbegaafde leerlingen zich dom kunnen voelen blijft voor veel mensen iets vreemds. Ze zijn toch juist de slimmeriken in de klas? Hoe kan het toch dat deze kinderen, soms al heel jong, het idee ontwikkelen dat ze dom zijn? Laten we eens een voorbeeld bekijken

Hoe maak je kaas?

Stel je voor dat je de klas wilt leren hoe kaas gemaakt wordt. Na even googlen op hoe kaas maken kom je op het volgende filmpje van schooltv uit en tijdens de pauze zet je het aan.

In dit filmpje wordt het proces van kaas maken in ruim 3min. uitgelegd in beeld en geluid. Duidelijker kan niet, of wel?

Toch kan een hoogbegaafde leerling na dit filmpje de conclusie trekken:

‘Ik ben dom’

 

Ik neem je even mee in het gedachtenproces.

Stap 1: Het filmpje belooft uitleg over hoe kaas gemaakt wordt.

Stap 2: Tijdens filmpje wordt er van alles gezegd en gedaan waarbij de hoogbegaafde leerling de volgende hoeveelheid vragen krijgt:

  • Hoe komt de melk uit de koe?
  • Hoeveel melk geeft een koe? Ze hebben 1800 liter nodig.
  • Wie heeft eigenlijk bedacht dat je van melk iets hards kunt maken?
  • Hoeveel mensen hebben er uit die familie dan kaas gemaakt?
  • Vonden ze dat wel leuk?
  • Hoe kan ik aan verse melk komen?
  • Wat is verse melk eigenlijk? Is dat niet de melk uit de supermarkt?
  • Zuursel en stremsel??? Wat zijn dat? Hoe kom je daar nu weer aan?
  • Hoe zorgt zuursel voor gaatjes in de kaas?
  • Waarom moeten die gaatjes er eigenlijk in? Dan heb je toch minder kaas?
  • Hoe wordt de smaak dan beter? Komt dat door die gaatjes?
  • Stremsel zorgt voor pudding, hoe dan?
  • Waarom roert dat ding alleen de onderkant van de kuip?
  • Waarom noemen ze dat een lepel, is een lepel niet om mee te eten?
  • Roert de bovenkant dan vanzelf door elkaar, hoe gaat dat?
  • Hoe kan het dat die wei groen is? Komt dat door het gras dat de koeien eten?
  • Waar was die groene kleur dan eerst? Zat die verstopt tussen het wit van de melk?
  • Waarom wordt de wrongel pas een half uur na het aftappen uit de kuip gehaald?
  • Waarom vinden mensen rond een ‘mooie’ vorm voor kaas?
  • Waar gaat die laatste wei vloeistof heen? Stroomt dat gewoon over de grond?
  • Waarom heeft de kaas een paspoort nodig?
  • Is het dan belangrijk om te weten waar de kaas vandaan komt?
  • Komt de kaas die ik eet ook van zo’n boerderij dan?
  • Een pekelbad?? Wat is dat nu weer?
  • Hoe kan zout nu zorgen voor een stevige korst?
  • Smaakt kaas eigenlijk zout?
  • Kan zout ook nog zorgen voor houdbaarheid? Hoe dan?
  • Zijn de kazen die wel 5 dagen in dat bad liggen dan ook langer houdbaar?
  • Wat?! Een beschermlaagje van plastic via een spons? Hoe kan dat?
  • Waarom wordt de smaak anders als een kaas langer ligt?
  • Dit is boerenkaas, welke kaas is er dan nog meer en hoe wordt die gemaakt?

Stap 3: Deze ruim 30 vragen spoken nog door het hoofd van de leerling als het filmpje wordt afgesloten. De leerkracht zegt iets in de trant van:

Zo, nu weten jullie dus hoe kaas gemaakt wordt.’

Stap 4: De leerlingen in de klas gaan door met de orde van de dag. De hoogbegaafde leerling blijft wat versuft achter. Hij weet op al zijn 30 vragen het antwoord niet en kan nu onterecht de conclusie trekken dat de rest in de klas dit WEL weet.

Want:

Alleen als je al die vragen kan beantwoorden, begrijp je echt hoe je kaas maakt of niet dan?

 

Leren is de stof begrijpen?

Hoogbegaafde leerlingen hebben over het algemeen de voorkeur aan het begrijpen van de stof. Waar een gemiddelde leerling misschien genoegen neemt met het recept van kaas, wil een hoogbegaafde leerling begrijpen waarom zout een onderdeel is van het recept en hoe stremsel ervoor zorgt dat er klontjes in de melk komen.

De leerling kan de conclusie nu weet ik hoe je kaas maakt dus niet trekken na het bekijken van dit filmpje.

Lang niet alle hoogbegaafde leerlingen zullen zo naar een dergelijk filmpje kijken. Maar besef je goed dat de mate van iets willen begrijpen (onbewust) soms veel dieper gaat en kan zorgen dat kinderen zich onterecht negatief gaan vergelijken met de rest van de klas.

De rest, die snappen het namelijk blijkbaar wel, zo lijkt het. Want verder lijkt er niemand in verwarring achter te blijven…

 

Nieuwsgierig naar meer?

In Weet jij wat je leerlingen denken? neem ik je ook mee in de gedachten wereld van de leerlingen.

We vinden het fijn als je onze blogs deelt. Voor veel blogs hebben we een PDF gemaakt. Je kunt dit dan downloaden en delen: de bronvermelding staat daarin.

Let op: wij hebben dyslexie en je wordt in onze teksten dus met onze imperfectie geconfronteerd 🙂 . We kiezen voor gratis veel leesvoer maken zonder extra kosten.

Niks missen?

Het is fijn als passend onderwijs ook voor (hoog)begaafde leerlingen wordt gerealiseerd. Wij zetten ons daarvoor in. We delen elke 2 weken gratis een blog met een cadeautje.Wil je niks missen? Schrijf je in voor onze inspiratiemails.

Heel fijn als je de informatie deelt!