Onze blogs: de basis en de verdieping
Op deze pagina vind je onze blogs. We hebben een hele reeks blogs geschreven binnen het specialisme hoogbegaafdheid. Je komt thema’s tegen als: signaleren, compacten, verrijken, beleid, executieve functies, creativiteit, sensitiviteit, faalangst, mindset en onderpresteren.
We zijn nu ook blogs aan het schrijven om meer verdieping en verbreding te maken in het specialisme: rolversterking van de specialist hoogbegaafdheid. Als je deze blogs wilt lezen, dan kun je die vinden via onderstaande knop (rechts). Veel leesplezier!
Hulp nodig hebben
De kenmerken van hoogbegaafdheid zijn regelmatig ook een zorgpunt. De hoge intelligentie (het anders denken) of de sensitiviteit kunnen tot ervaringen leiden die minder fijn zijn. Als leerkracht of als ouder willen we het dan goed doen voor de kinderen. We nemen onze...
Hoe kun je je dom voelen als je hoogbegaafd bent?
Het feit dat hoogbegaafde leerlingen zich dom kunnen voelen blijft voor veel mensen iets vreemds. Ze zijn toch juist de slimmeriken in de klas? Hoe kan het toch dat deze kinderen, soms al heel jong, het idee ontwikkelen dat ze dom zijn? Laten we eens een voorbeeld...
Leren op niveau
Hoe weet jij of de leerling leert? Dit lijkt een eenvoudige vraag, waarvan je misschien verwacht dat elke leerkracht hier antwoord op kan geven. Toch is dit een lastige vraag. Eén van de opdrachten in onze opleiding (of tijdens studiedagen) is dan ook: maak een...
Lage citoscore hoogbegaafde leerling
We zitten met 8 leerkrachten aan tafel: voor intervisie. Een leerkracht brengt een casus in van een hoogbegaafde leerling. Zij eindigt de casus met een algemene constatering. Deze luidt als volgt: ‘Wat ik steeds meer en vaker merk, is dat onze hoogbegaafde leerlingen...
Talentontwikkeling: Emotionele Gevoeligheid
Dit is deel 1 in een serie van 5 over de gevoeligheden van hoogbegaafde leerlingen. De basis voor deze artikelen is de theorie van Dabrowski. Hoogbegaafden mensen staan volgens Dabrowski gemiddeld gezien meer open voor prikkels. Bij jonge kinderen zou het voorkomen...
Creatief voor Kerstmis
Creatieve vragen voor de weken voor kerstmis Tijdens de weken voor kerstmis creatief aan de slag met de kinderen? Kijk eens bij deze tien creatieve vragen. Ga met een open houding in gesprek, luister wat de kinderen verzinnen. Wie weet wat voor een mooie activiteiten...
Taxonomie van Bloom: Let op bij de analyse opdracht
In onze opleiding, trainingen en workshops maken we regelmatig gebruik van de taxonomie van Bloom om snel goede verrijkingsopdrachten te verzinnen. Opdrachten die zowel de hoogbegaafde leerlingen als de rest van de klas ten goede komen. Wat ons hierbij opvalt, is dat...
145+ als minderheidsgroep
De laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: weet jij wat ik de leerling met een IQ van 145+ moet bieden? Deze vraag komt regelmatig voor op scholen met alleen hoogbegaafde leerlingen. Maar ook op andere reguliere scholen komt deze vraag naar voren. Ik kreeg...
4 Mindset Misverstanden
Veel leerkrachten, begeleiders en ouders zijn inmiddels bekent met de mindsettheorie van Carol Dweck. Velen zijn er ook enthousiast mee aan de slag gegaan en bevorderen zo de groeimindset en het leren bij kinderen en zichzelf. De Mindsettheorie: De groeimindset staat...
Wie mag er in de Plusklas?
Voor een deel van de doelgroep hoogbegaafde leerlingen is de reguliere klas niet toereikend. Het compacte en verrijkte werk voldoet nog niet aan hun onderwijsbehoeftes en leerdoelen. Een plusklas kan dan een uitkomst zijn. Maar wie mag er in de Plusklas? Voor de...