
Creatief voor Kerstmis
Creatieve vragen voor de weken voor kerstmis Tijdens de weken voor kerstmis creatief aan de slag met de kinderen? Kijk eens bij deze tien creatieve vragen. Ga met een open houding in gesprek, luister wat de kinderen verzinnen. Wie weet wat voor...
Taxonomie van Bloom: Let op bij de analyse opdracht
In onze opleiding, trainingen en workshops maken we regelmatig gebruik van de taxonomie van Bloom om snel goede verrijkingsopdrachten te verzinnen. Opdrachten die zowel de hoogbegaafde leerlingen als de rest van de klas ten goede komen. Wat ons hierbij opvalt, is dat...
145+ als minderheidsgroep
De laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: weet jij wat ik de leerling met een IQ van 145+ moet bieden? Deze vraag komt regelmatig voor op scholen met alleen hoogbegaafde leerlingen. Maar ook op andere reguliere scholen komt deze vraag naar voren. Ik...
4 Mindset Misverstanden
Veel leerkrachten, begeleiders en ouders zijn inmiddels bekent met de mindsettheorie van Carol Dweck. Velen zijn er ook enthousiast mee aan de slag gegaan en bevorderen zo de groeimindset en het leren bij kinderen en zichzelf. De Mindsettheorie: De groeimindset staat...
Wie mag er in de Plusklas?
Voor de zomervakantie kreeg ik een vraag van een school. De school heeft een Plusklas maar ze willen graag een volgende stap maken om het beter te laten lopen. Zij hadden de volgende vragen: Hoe gaan we nu de juiste leerlingen signaleren voor de plusklas? Hoe ziet een...
Reis mee! 12 opdracht voor de kinderboekenweek
In de kinderboekenweek 2019 staan kinderboeken over reizen centraal. Het moto van dit jaar is: Reis Mee. In dit blog vind je een aantal creatieve opdrachten die passen bij de hogere orde denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom. Eerst wat achtergrond...
Ouders de ware plaag van onderwijs
De afgelopen weken ontvingen we verschillende mails van ouders. Deze mails waren een noodkreet. De ouders lopen vast in passend onderwijs voor hun (hoog)begaafde sensitieve kind. De grootste zorg bij deze ouders is: het (flink) achteruit gaan van het...
Weerstand en a-synchroon ontwikkelen
Vandaag kan ik niet kiezen tussen twee onderwerpen: weerstand en a-synchrone ontwikkeling. Waar komen deze twee thema’s vandaan? Allereerst weerstand. Ik krijg regelmatig de vraag te horen: ‘ja, maar wat als wij alles al hebben gedaan, maar de...
4 Dingen die je moet weten over metacognitie
‘Metacognitie is een van de executieve vaardigheden.’‘De wat van de wat?!’‘Oh, eh… die ken je nog niet?’‘Wie weet ken ik ze in gewone-mensentaal!’ Waar hebben we het over als we praten over metacognitie? Onze executieve vaardigheden zijn simpel gezegd de...
5x Inspiratie voor zorgeloosheid in de klas
Wanneer je gaat piekeren over de toekomst is je kindertijd voorbij. Dit las ik een tijdje terug in een boek en het zetten mij aan het denken (ja, onder andere over de toekomst). Kort daarna kwam ik deze tegen: Geniet van het leven net als een kind. Wat willen we nu...
Voor jou! 3 onmisbare hulpmiddelen in het basisonderwijs én onze nieuwsbrief:
Overzicht minimumeisen basisondersteuning
Checklist verrijkingsdoelen en materiaaleisen
Database met ruim 60 materiaal- en websitetips
Nieuwsbrief met inspiratie en ons aanbod
