
Talentontwikkeling: Imaginaire Gevoeligheid
Dit is deel 5 in een serie van 5 over de gevoeligheden van hoogbegaafde leerlingen. De basis voor deze artikelen is de theorie van Dabrowski. Hoogbegaafden mensen staan volgens Dabrowski gemiddeld gezien meer open voor prikkels. Bij jonge kinderen zou het voorkomen...
Talentontwikkeling: Intellectuele Gevoeligheid
Dit is deel 4 in een serie van 5 over de gevoeligheden van hoogbegaafde leerlingen. De basis voor deze artikelen is de theorie van Dabrowski. Hoogbegaafden mensen staan volgens Dabrowski gemiddeld gezien meer open voor prikkels. Bij jonge kinderen zou het voorkomen...
compacten en verrijken
Binnen een Facebook groep las ik laatst de volgende vraag van een leerkracht: ‘Tips gevraagd voor een leerling bij ons in groep 4. Wij hebben op school wel een plusklas: voor leerlingen vanaf groep 5. Een groep versnellen is voor deze leerling niet mogelijk. Deze...
Sinterklaas is niet zomaar leuk
Ja, Sinterklaas is een kinderfeestJa, Sinterklaas geeft cadeautjesEn ja, Sinterklaas is een vriendelijke man Dat maakt het Sinterklaasfeest niet automatisch tot een leuk feest. Genoeg kinderen zitten in deze periode vol spanning en komen deze tijd met moeite door. Het...
Passend onderwijs advies
Hij was zes jaar en zat in groep 3. Hij kreeg een compact en verrijkt programma in de klas. Buiten de klas volgde hij op school lessen Frans (1 uur per week) en de plusklas (3 uur per week). Zijn didactische ontwikkeling verliep goed.Hij was negen jaar en zat in groep...
Talentontwikkeling: Psychomotorische Gevoeligheid
Dit is deel 3 in een serie van 5 over de gevoeligheden van hoogbegaafde leerlingen. De basis voor deze artikelen is de theorie van Dabrowski. Hoogbegaafden mensen staan volgens Dabrowski gemiddeld gezien meer open voor prikkels. Bij jonge kinderen zou het voorkomen...
De mythe van pesten
Je kent het verhaal vast wel: pesten & het verkreukelde papier. Als je op Google intypt ‘pesten verkreukeld papier’ dan krijg je al een heleboel hits met het verhaal. Allerlei mensen in en buiten het onderwijs gebruiken dit verhaal. Het gaat de hele wereld over....
Jezelf blijven is asociaal
Ik had geen inspiratie om een blog te schrijven. En dan valt ook nog je internet uit in huis. Op zo’n moment kan niemand meer de lessen van school volgen of werken. Maar gelukkig alles werkt weer. Dus kon ik online op Facebook de vraag stellen: weet iemand een...
Overweldigd raken
Als we leerkrachten of ouders spreken dan horen we regelmatig dat de (hoog)begaafde leerling of kind snel overprikkeld raakt. Met een ander woord: overweldigd raakt. Dit wordt als onderdeel van (hoog)sensitiviteit of (hoog)begaafdheid gezien. Wij kijken daar toch...
Weet jij wat je leerlingen denken?
Onze gedachten hebben veel invloed op hoe we ons gedragen. Dit geldt ook voor de leerlingen in je klas. Als leerkracht weten we negen van de tien keer niet wat er in het hoofd van onze leerlingen omgaat. Werken aan een goede relatie via echt contact is je enige middel...
Voor jou! 3 onmisbare hulpmiddelen in het basisonderwijs én onze nieuwsbrief:
Overzicht minimumeisen basisondersteuning
Checklist verrijkingsdoelen en materiaaleisen
Database met ruim 60 materiaal- en websitetips
Nieuwsbrief met inspiratie en ons aanbod
