Onze blogs: de basis en de verdieping
Op deze pagina vind je onze blogs. We hebben een hele reeks blogs geschreven binnen het specialisme hoogbegaafdheid. Je komt thema’s tegen als: signaleren, compacten, verrijken, beleid, executieve functies, creativiteit, sensitiviteit, faalangst, mindset en onderpresteren.
We zijn nu ook blogs aan het schrijven om meer verdieping en verbreding te maken in het specialisme: rolversterking van de specialist hoogbegaafdheid. Als je deze blogs wilt lezen, dan kun je die vinden via onderstaande knop (rechts). Veel leesplezier!
Als iemand faalt, lukt het jou in verbinding te blijven?
Als iemand faalt, lukt het je dan om in verbinding te blijven? Deze mooie zin sprak Jan Bommerez uit in een podcast. Ik moest daarbij aan mijn werk denken. Mijn missie is: kennis en kunde te delen, zodat hoogbegaafde kinderen hun potentieel kunnen ontwikkelen (op...
Onderpresterend of hoogbegaafd gedrag?
Onderpresteerders. Ik kreeg vandaag een mooie vraag van een cursist die bij ons de online opleiding ‘specialist hoogbegaafdheid’ volgt. Kort door de bocht was de vraag: Moet er bij een onderpresteerder eerst gezorgd worden dat er aan de eigen controle en inzet wordt...
Bij ons zitten ze niet
De titel van het blog is een veel gehoord antwoord als ik vraag of een SO of mavo/vmbo-school meedoet met een onderzoek naar passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Het antwoord is dan: nee, bij ons zitten ze niet. Hoogbegaafde mensen kom je overal tegen...
Voltijds hoogbegaafden onderwijs
Ik heb een vraag ontvangen die ik graag beantwoord. Ik zal de vraag eerst delen, zodat je meteen weet waar dit blog over gaat. “Vaak hoor je in podcasts en lees je boeken dat voltijds hb-onderwijs of een plusklas de heilige graal is. Als kind X of Y daar wordt...
Alleen met hoge Cito score in de Plusklas
Regelmatig kijk ik naar vraagstukken die op social media worden gedeeld over passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. Dit helpt mij om voor iedereen gratis content te maken over vragen die in de praktijk leven. In één van die vraagstukken ging het over een...
Wat is jouw visie op voltijds HB onderwijs?
Er wordt mij regelmatig gevraagd wat mij visie is op voltijds hoogbegaafden onderwijs. De vraag is meestal: ben je voor of tegen voltijds hoogbegaafden onderwijs? Vaak zeg ik dat er meerdere antwoorden goed zijn, maar in dit geval neig ik toch naar één antwoord. Ik...
Onzin van HB leerling kind moet zijn
Ik lees een mooi artikel van de Tweemaster-Kameleon in Oost-Souburg (Zeeland) waar ze fulltime onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen bieden van groep 3 tot en met 8. Heel waardevol wat ze daar doen en alle lof van mijn kant. Maar ik krijg de kriebels van de titel van...
Volgehouden Aandacht & Hoogbegaafdheid
Volgehouden aandacht is één van de 11 executieve functies. In dit blog ontdek je kort wat achtergrond en geven we kort wat tips. Voor meer informatie raden we het boek: Slim maar… aan van Peg Dawson en Richard Guare. Volgehouden aandacht in het kort Vermogen om je te...
Flexibiliteit
Flexibiliteit is één van de 11 executieve functies. In dit blog ontdek je kort wat achtergrond en geven we kort wat tips. Voor meer informatie raden we het boek: Slim maar… aan van Peg Dawson en Richard Guare. “Fijn dat je je zo makkelijk hebt aangepast. Heel flexibel...
Lopen hoogbegaafde leerlingen sociaal-emotioneel achter?
Eén van de meest voorkomende vooroordelen is: hoogbegaafde leerlingen lopen sociaal en emotioneel achter in hun ontwikkeling. Dit is niet waar. Je kunt niet zeggen dat alle hoogbegaafde leerlingen sociaal-emotioneel een achterstand hebben. Het feit is eerder dat de...